Viden om Slagteri og Forædling Nr. 6 - Automatisk udstyr til vognvask skal fjerne skidtet

Susanne  Støier

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202718

Viden om Slagteri og Forædling Nr. 6 - Automatisk udstyr til vognvask skal fjerne skidtet

Automatisk udstyr til vognvask skal fjerne skidtet

Af Carsten Gydahl-Jensen

Rengøring og desinficering af transportvognen er hårdt og beskidt arbejde, der i dag foregår manuelt på slagteriet. Det skal gøres hver gang en transportvogn har afleveret svin på slagteriet. Hos virksomheden Egatec, der er samarbejdspartner til Danish Meat Research Institute, er nyt forsøgsudstyr ved at blive udviklet til automatisk, indvendig rengøring af svinetransportvogne.

VaskehalI projekt AUVO vil Danish Meat Research Institute sammen med kødbranchen automatisere den manuelle rengøring af svinetransportvogne på slagterierne efter aflæsning af svin. Det manuelle arbejde er tidskrævende og påfører slagteriet mange omkostninger. Projektet får tilskud fra Svineafgiftsfonden og Fødevareerhverv.

 

Økonomiske og menneskelige gevinster
Det afgørende er, at tidsforbruget på rengøringen – som er en del af de såkaldte indtransport-omkostninger - skal reduceres. Tidsbesparelsen er en effektivisering, der kan give åbenlyse store økonomiske fordele for slagterierne. Men ligeså vigtig, endda vigtigere, er den menneskelige faktor. Når maskinen kan overtage arbejdet, kan chaufføren holde pause, frem for at udføre hårdt, koldt og vådt arbejde. Med en ekstra pause kan chaufføren også være mere udhvilet til det næste transportjob.

- Projektet har p.t. løbet et år. Vi har gennemført indledende costbenefit-analyser, beregninger, idégenerering og metodeudvikling. Forsøgsmaskinefasen er netop startet og i samarbejde med Egatec er et forsøgsudstyr ved at blive udviklet. Hvis alt går godt, vil der sandsynligvis være gevinster både for slagterierne, vognmændene og ikke mindst chaufførerne, som er dem, der i dag gør det beskidte, manuelle rengøringsarbejde, siger projektleder Per Arnmark.

 

Beskidt job hitter ikke
I sagens natur er denne type chaufførjobs i dag ikke særlig attraktive. Det betyder, at det er vanskeligt at rekruttere arbejdskraft til jobs, hvor den daglige rengøring er hårdt arbejde.

 

3-dækkerI dag gør chaufføren vognene rent 2-4 gange om dagen, afhængig af de antal ture chaufføren kan nå at køre til slagteriet. Antal transporter afhænger naturligvis af, hvor langt chaufføren skal køre fra landmanden til slagteriet. Hver gang et vognlæs svin er afleveret, skal vognen tørskrabes, rengøres og desinficeres for at eliminere risikoen for smittespredning mellem slagteri og svineproducenter. Slutteligt lægges strøelse ud i bilerne for at sikre, at svinene ikke skrider under transport.

 

Den manuelle rengøringsproces tager - afhængig af vogntypen - mellem 30 og 80 min., hvilket i værste fald betyder, at chaufføren skal bruge 2-3 timer på rengøring om dagen. Transportvognene har typisk to eller tre etager på både forvogn, anhænger og trailer, hvorfor der er mange kvadratmeter, som skal rengøres og desinficeres. Etagedækkene er typisk flytbare.

 

- Forsøgsmaskinefasen sigter mod en løsning, som vi kender fra vaskehallen på tankstationen, der vasker personbiler udvendig. Transportvognen skal vaskes indvendig. Vaskerobotten skal blot være hurtigere og vaske som en tornado. Den skal netop være grundig for at undgå smittespredning mellem svinebestande. Vi sigter højt, så vi efter udviklingstiden kan have en fuldautomatisk løsning klar. Den optimale situation vil være, at chaufføren kun skal hjælpe systemet ved start, men ellers benytte tiden til hviletid, siger Per Arnmark.

 

Flere vogntyper er en udfordring
Igennem de seneste år har transportselskabet SPF udviklet en fast monteret vaskerobot til rengøring og desinfektion af SPF vogne. Efter hver transport af smågrise rengør og desinficerer den fastmonterede vaskerobot lastbilen indvendig. Vaskerobotten er specielfremstillet til denne ene vogntype, men den nye AUVO skal stå på slagterierne og vaske fire forskellige vogntyper. Desuden kan disse vogne variere i indretningen, så en vaskerobot skal være fleksibel nok til at klare 20 forskellige typer inddeling af lastrummet. Den nye AUVO skal også kunne navigere på meget mindre plads og belaste chaufføren og miljøet mindst muligt.

 

SPF vognVaskerobot SPF

 

 

Viden om Slagteri og Forædling Nr. 6 - udgivet 2008