10 gode råd til gennemførelse af kommunalt velfærdsteknologiprojekt

Peter  Vest

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201729

Kvinde sidder med kuglepen og skriver på et dokument

10 gode råd til gennemførelse af kommunalt velfærdsteknologiprojekt

Teknologisk Institut Center for Velfærds- og interaktionsteknologi udbyder til efteråret et kursus med fokus på de juridiske aspekter, der er ved et kommunalt samarbejde med private leverandører af velfærdsteknologi. Kurset med titlen ”Juridiske aspekter: Samarbejde med leverandører vedr. velfærdsteknologi”, har bl.a. Cand. Merc. Jur. Kanita Rikalo som underviser. Kanita Rikalo arbejder som udbudskonsulent ved Odense Kommune.

Her giver hun et lille forsmag på kursets indhold i form af 10 gode råd, man skal have for øje når der skal startes forskellige velfærdsteknologiprojekter op i et samarbejde mellem kommunen og en privat part.

  1. Forventningsafstemning
    Lav en samarbejdsaftale med pågældende virksomhed. Her er det vigtigt at de er indforstået med, at et samarbejde om udvikling af et velfærdsteknologiprodukt ikke direkte fører til et salg. Det er samtidigt vigtigt ikke at gøre virksomheden man samarbejder med inhabil, da løsningen skal udbydes så andre virksomheder har mulighed for at byde ind med produkter, der løser problemet.
  2. Lav én fælles indgang for henvendelser
    Det kan være en fordel at have en fælles indgang for henvendelser fra private virksomheder, som ønsker at deltage i eller starte et udviklingsprojekt, så alle henvendelser samles ét sted. På denne måde sikres, at de enkelte forvaltninger ikke bruger tid på de første faser i et potentielt samarbejde, hvor det viser sig at produktet allerede eksisterer eller slet ikke kan lade sig gøre.
  3. Screen virksomhederne
    Hvad tilbyder virksomheden og hvordan virker deres produkt? Undersøg virksomheden og det produkt de tilbyder.
  4. Uddeleger udvælgelsesopgaven
    Når henvendelsen anses som seriøs og det viser sig at virksomheden/organisationens produkt eller projekt er interessant, kan udvælgelsesopgaven nu med fordel uddelegeres til fagspecialisterne. Det vil sige den forvaltning, som virksomhedens ansøgning og produkt henvender sig til. Det er dem der har den daglige erfaring med et velfærdsområde og bedst kan vurdere om og hvordan velfærdsteknologi er værd at afprøve.
  5. Undersøg det eksisterende marked
    For ikke at blive forført af teknologien og smarte salgsargumenter, er det vigtigt at se på hvad markedet ellers tilbyder af løsninger. Er der billigere og måske mere simple løsninger, der løser samme problem?
  6. Udbyd idéen offentligt
    Lav vidensdeling omkring igangværende velfærdsteknologi projekter. Opret fx en online portal, hvor andre virksomheder og aktører kan finde løbende status på produkt og projekt.
  7. Start med pilotprojekt
    Med et pilotprojekt sikrer du, at velfærdsteknologien bliver testet ordentligt af. Bliver problemet løst ordentligt og giver det værdi til borgere og ansatte?
  8. Funktionskrav
    Det er vigtigt at formulere hvilken problematik produktet/løsningen skal kunne afhjælpe og ikke nødvendigvis stille en masse krav til selve produktet. På denne måde låser man sig ikke fast på hvilken løsning det skal være og i stedet fokuserer på hvilken problematik den skal kunne afhjælpe.
  9. Afslut arbejdet med virksomheden
    Når et projekt med en virksomhed er færdig, er det vigtigt at få afsluttet samarbejdet på en ordentlig måde. Del erfaringer fra projektet og gør status på samarbejdet. Vær opmærksom på, at et potentielt indkøb af velfærdsteknologi som resultat af udviklingsprojektet skal udbydes efter Udbudslovens regler.
  10. Problemet udbydes
    Når et udviklingsprojekt med en virksomhed afsluttes, skal der samles op på hvilke krav der er til velfærdsteknologien. Nu kan potentielle virksomheder med velfærdsteknologiske løsninger på problemet byde ind.


Med de 10 gode råd til udbud af kommunalt velfærdsteknologiprojekt bliver overfladen af det arbejde, der ligger i sådan et projekt kun lige berørt. De 10 gode råd er blot nogle af de punkter, hvor kurset ”Juridiske aspekter: Samarbejde med Leverandører vedr. velfærdsteknologi” vil gå i dybden med en lang række aspekter i et offentlig-privat innovationssamarbejde (OPI).

Læs mere og tilmeld dig kurset her