10 klassiske faldgruber ved automatisering (2:2)

Bo  Genefke

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203981

10 klassiske faldgruber ved automatisering (2:2)

Timingen for et større gennembrud for robotter og automation i dansk industri er kommet. Priserne er nu nede på et niveau, hvor de fleste kan være med. Samtidig er fleksibilitet i de tilgængelige robotløsninger kravlet op på et niveau, der undergraver de fleste undskyldninger.

Men hvordan opnår man så automationens gevinster? Vi har tidligere delt gode råd til at komme i gang. Bo Genefke, seniorkonsulent og automationsekspert fra Teknologisk Institut, deler nu 10 gode råd til ting, du skal sørge for at undgå, når du har startet automationsprocessen og vil sikre, at den ender succesfuldt. De første fem kom i seneste nyhedsbrev, og de sidste fem kommer her.

   LÆS OGSÅ: 10 klassiske faldgruber ved automatisering (1:2)

6. Man undlader at procesoptimere forinden og fastholder kulturbestemt produktionstid
Hvis du ikke har automatiseret udstyr/løsninger, skal du starte med at optimere din produktion. Dette kan gøres med eksempelvis Lean. Når du har fået styr på dit produktionsflow, vil du have identificeret din reelle produktionstid mm.

Desværre er meget også afhængigt af, hvordan medarbejderne "plejer" at arbejde. Dette kan du lige så godt få tilrettet, inden du automatiserer - ellers trækkes denne kultur med over. Husk at tabt produktionstid er tabt for altid, da robotter ikke bare løber hurtigere. Bemærk at der også henover døgnet er varierende produktionshastigheder. Dette skal også tænkes ind i takttiden for det automatiske anlæg, ellers betaler du for noget, der kører alt for hurtigt eller også kan det aldrig følge med.

Sæt dig endeligt ind i OEE, og husk en OEE på eksempelvis 75 procent slet ikke er så dårligt - specielt som et startmål.

7. Man over- eller undervurderer sine egne eller leverandørens evner
At vurdere sin egen organisations eller leverandørens evne til at løse en automationsopgave er nok noget af det sværeste, men det er en afgørende faktor for, om du får succes. Det er her vigtigt, at man ser på en organisation som en gruppe af personer. Jeg hører tit, at virksomheder ikke vil købe hos en lille eller enkeltpersons virksomhed. Her skal man huske, at det er personen eller personerne, der løser opgaven og ikke den pæne facade.

Fakta er, at jo mere kompleks en automationsopgave er, jo mere personafhængig er opgaven. Så her er det vigtigt at vide, hvor personen med de rette kompetencer er. Hvis han findes internt, er han så dedikeret til opgaven eller skal han blot løse den parallelt med alt andet? Den går ikke. Sidder han hos leverandøren, så sørg for, at han er dedikeret til din opgave og ikke "kun" er med på referencen. Her er der kun en vej, og det er at gå ud og tage grundige referencer, både internt og eksternt.

   LÆS OGSÅ: Produktionschef: Vigtigt med uddannelse i automation

8. Man skelner ikke mellem kendt og ukendt proces
Når man ønsker at automatisere en proces, er det vigtigt at vide, om det er en proces, der før er blevet automatiseret eller om det er første gang, den skal automatiseres.

Er det en kendt proces, så skal du sætte dig ind i kvalitetsmålingsmetoden og hvilket GTS-institut, der dækker processen. Så ved du, hvor du skal gå hen ved evt. tvist - eller endnu bedre; lad dem være bisidder på projektet.

Er det en ukendt proces automatiseringsteknisk, men udføres manuelt, så skal du også sætte dig ind i kvalitetsmålingsmetoden og hvilket GTS-institut, der dækker processen. Men her er det vigtigt at have dem med i hele udviklingsforløbet. Et GTS-institut kan hjælpe med at starte et forprojekt, der efterviser, om processen kan udføres automatisk.

Når man ønsker at automatisere en proces, er det desuden altafgørende, at personen med procesviden også er med fra dag 1, og er med til at præge løsningen.

   LÆS OGSÅ: Bliv automationsnavigatør i produktion

9. Man opbygger ikke sikkerhedssystemet, der tilgodeser operatørerne og processen
At lave noget, der er sikkert, er intet problem. Problemet er, at det som udgangspunkt er lettest og billigst at lave den gammeldags løsning, hvor man trykker nødstop og så stopper alt, der har med anlægget/linjen at gøre. Hvis der er flere styringer i et anlæg/linjen, så mister de dog synkroniseringen. Emner der er under bearbejdning mistes da, der ikke kan genstartes fra, hvor udstyret er kommet til osv. Hvis du tænker, at det derfor ender med at blive den dyreste model, så har du fuldstændigt ret.

Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvordan operatørerne oplever og betjener systemet. Med ovenstående scenarie vil det hurtigt blive sådan, at man overvejer, om det nu også er nødvendigt at trykke nødstop med pris og genstartproblemerne i tankerne. Man begynder derved nemt at omgå sikkerheden, hvilket er et alvorligt skråplan.

Men med de sikkerhedssystemer, der er på markedet i dag, er ovenstående scenarie ikke nødvendigt.

10. Man sammenligner sig med sine konkurrenter på et misvisende grundlag
Kig ikke så meget på dine konkurrenters regnskab, hvis du vil sammenligne din egen produktion med deres. Kig hellere på brancheanalyser, tag på virksomhedsbesøg og netværk med andre i branchen. Du får på denne måde en fornemmelse af den trend, som virksomheder som din bevæger sig mod. Analyseværktøjet AIM kan herudover give dig svar på flere punkter i din produktion, f.eks. hvor automatiseret din virksomhed er i forhold til en relevant sammenligningsgruppe samt hvilke performance-forbedringer, som netop din virksomhed kan forvente af øget automatisering.

En ting er sikkert: Hvis du ikke gør noget, så bliver du overhalet. Spørgsmålet er kun, om det er venstre eller højre om og med hvilken hastighed.