Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)

Finn  Zoëga

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203170

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)

Scania Lastbilen, Scania R440

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) dækker over en række hjælpemidler, som kan gøre det mere sikkert og komfortabelt at være lasbilchauffør. Man kan kategorisere ADAS som værende interne eller eksterne systemer, hvor interne systemer udelukkende indbefatter assistance til chaufføren vha. kommunikation mellem enheder monteret i vognen.

Eksterne systemer indbefatter systemer, som benytter sig af kommunikation mellem vogne eller mellem vogne og infrastruktur. De mest udbredte og kendte ADAS i dag er navigationsanlægget med TMC, Elektronisk Stabilitetskontrol (ESC), bremseassistent og andre såkaldte ”pre-safe” systemer, hvor en computer vha sensorer ”forudser” ulykker og reagerer derefter.

Systemerne har fokus på trafiksikkerhed og leveringssikkerhed men også praktisk afprøvning af løsninger i virksomhederne og hos deres kunder. Ved at linke til infrastrukturen kan opnås yderligere muligheder for at styre de trafikale forhold på mere optimale måder. Pilotprojekter omkring adgang til data fra trafik- og transportinfrastrukturer, koblinger til virksomhedssystemer og udstyr i lastbiler skal vise og afdække mulighederne for bedre optimering af fremkommelighed og mere effektiv  og "grøn" godstransport.

Følgende temaer hvor systemer kan hjælpe lastbilchaufføren:

Understøttelse af langsom kørsel – Ved hjælp af bevægelsesdetektering i blinde vinkler opdages forhindringer i vognens umiddelbare nærhed, hvorved bl.a. højresving bliver lettere for chaufføren.

Økonomisk kørsel – Ved kørsel i bakket terræn kan sensorer kombineret med informationer fra det digitale vejkort på navigationsenheden anvise den mest optimale måde at bremse på. Ligeledes kan de samme informationer benyttes til at forhindre uhensigtsmæssige overhalinger eller give besked til bagvedkørende, når der ikke kan overhales.

Hastighedsanbefaling - fokus på energirigtig kørsel – Ud fra planlagte stop samt GPS informationer kan chaufføren informeres om den mest optimale hastighed. Herved opnås sandsynligvis en mere økonomisk kørsel til glæde for både økonomi og miljø. Således opnås hensigtsmæssige ankomster til bl.a. terminaler, hvor det ofte kan være en fordel at modtage nogle ladninger før andre.

 

Emballage og Transport fik i august 2009 besøg af en af de mest avancerede lastbiler, der er leveret fra Scania. Lastbilen, en Scania R440 blev leveret til firmaet Erling Transport er udstyret med noget af det mest avancerede ADAS-udstyr, som hjælper chaufføren til at udføre sit arbejde på den mest sikre måde.

Eksempelvis er bilen forsynet med Opticruise. Dette er en særlig form for automatgear, hvor bilen ligesom i normale biler er forsynet med en kobling, der skal anvendes, når bilen holder stille og ved igangsætning. Når først bilen ruller, udføres gearskifte derimod af automatikken, hvilket bevirker, at gearskiftene foregår mere optimalt og med et lavere brændstofforbrug end når det er chaufføren, der bestemmer. Bilen er også forsynet med Hill Holder. Dette system forhindrer, at lastbilen kan rulle baglæns ved igangsætning på stejle bakker.

Der er løbende en heftig debat om lastbilers rolle i forbindelse med højresvingsulykker, som desværre ofte ender med tragisk udgang for cyklister og fodgængere. Dette har Scania forsøgt at sikre ved at forsyne denne lastbil med et kamera, der dækker hele den blinde vinkel foran og på højre side af lastbilen. Kameraet, som kan ses over spejlene i højre side, tænder automatisk, når hastigheden er lav og blinklyset er aktiveret.

En af de mere sofistikerede løsninger er Lane Departure Warning systemet. Dette hjælpeudstyr er designet til at advare chaufføren, når køretøjet begynder at bevæge sig ud af dets bane, medmindre at blinklyset er aktiveret. I midten af forruden er placeret et lille kamera. Dette overvåger konstant bilens placering mellem vognbaneafmærkningerne, og såfremt bilen begynder at trække til en af siderne, afbrydes radioen, og der kommer en ubehagelig lyd fra højttalerne.

Endelig er bilen forsynet med Adaptive Cruise Control. Fartpilot kendes fra mange personbiler, og næsten alle lastbiler er i dag forsynet med dette udstyr. Det særlige ved Adaptive Cruise Control er, at lastbilen er forsynet med en radar, der holder øje med den forankørende bil. Skulle afstanden til den forankørende blive mindre, sænker lastbilen automatisk farten, og trækker chaufføren ud til overhaling, øges hastigheden igen til den indstillede fart.