Analyse undrer: Små firmaer går glip af kæmpe robotgevinst

Jens  Fynbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201396

-

Analyse undrer: Små firmaer går glip af kæmpe robotgevinst

En analyse fra Dansk Metal afslører et stort, uudnyttet potentiale for at installere robotter i dansk industri. Især små og mellemstore virksomheder lader ikke til at have opdaget den potentielle gevinst - og de er dermed i fare for at blive hægtet af konkurrencetoget, advarer Dansk Metal.

I 1990 havde Danmark 489 industrirobotter i aktion. I dag er det tal oppe på 6.551, og det går kun én vej: Op.

Næsen er begravet i instrumentbrættet
Tallene afslører dog også, at mindre virksomheder tøver med at tilegne sig de elektroniske kollegaer. Sektionsleder Jens Fynbo fra Teknologisk Institut peger på flere faktorer som årsagen - bl.a. manglende økonomi, manglende kompetencer og manglende viden.

- Samlet set er vores opfattelse, at små virksomheder har næsen så dybt nede i driftsporet, at de glemmer at kigge op. Men det vil på den lange bane svare til at køre i bil og kun kigge på instrumenterne for at sikre, at alt fungerer, som det skal, men glemmer at kigge op og se lidt længere frem. Den type bilister bliver ikke ret gamle, siger Jens Fynbo.

Cheføkonom i Dansk Metal Allan Lyngsø Madsen er enig.

- Konsekvenserne er store, hvis industrien tøver med at installere robotter. Det vil koste konkurrenceevne og dermed arbejdspladser, udtaler han til politiken.dk.

Baggrunden for denne robotforskrækkelse i mindre virksomheder kan også spores tilbage til en række myter forbundet med automatisering.

- Der hersker en forestilling om, at robotter er dyre, komplekse og kræver, at der bliver produceret lange serie af ensartede emner, men sådan er det slet ikke længere, udtaler robotspecialist Henrik Christensen fra firmaet KJV til politiken.dk.

Dansk netværk arbejder på sagen
Netop ovenstående problematik er noget, som det danske vidensnetværk MADE forsøger at komme til livs.

De samlede tirsdag den 2. september over 100 erhvervsfolk fra hele Danmark til et Open Lab-arrangement om robotteknologi hos Teknologisk Institut i Odense.

Hvordan virker markedets nyeste robotter? Hvad kan det give min virksomhed, hvis jeg automatiserer dele af produktionen? Og kan det overhovedet betale sig at automatisere mindre produktioner? Det - og meget mere - fik deltagerne svar på, da de oplevede forskellig robotteknologi i aktion, oplæg fra Teknologisk Instituts robot- og automatiseringseksperter samt private virksomheder, der delte ud af deres erfaringer med at indføre robotteknologi og automatisering i produktionshallen.

Mand og robot
For Klaus Hansen, der er værkfører i Hans Jensen Lubricators, har det været interessant at se de nye teknologier. Han forklarer dog, at automatisering i langt højere grad handler om kultur i virksomheden.

- Der er ingen tvivl om, at automatisering er vigtigt for en produktionsvirksomhed. Men det kan være svært at forklare de ansatte, at en robot ikke er ensbetydende med en fyreseddel. Vi har oplevet meget røre, når vi har købt robotter. Det handler jo om følelser, og at folk er bange for at miste deres job. Men faktisk var det lige omvendt hos os, efter vi fik vores første maskine - vi fik pludselig overskud til at ansætte flere medarbejdere.

Teknologisk Institut i MADE
Teknologisk Institut er medlem af MADE-foreningen, der har til formål at fremme dansk produktion via forskning, innovation og uddannelse. Teknologisk Institut bidrager særligt til at gøre nye teknologier og styrringsværktøjer tilgængelige for danske virksomheder. Open Lab-arrangementet på Center for Robotteknologi i Odense var en del af dette arbejde.

I nedenstående video kan du se, hvordan det så ud, da omkring 100 erhvervsfolk fik øjnene op for seneste robotteknologi.
 


For yderligere information om MADE:

Direktør Nigel Edmondson, MADE om medlemskab, samarbejder og aktiviteter i MADE
nfedmondson@made.dk eller 2143 4678

Innovation Manager Anne-Lise Høg Lejre, der er ansvarlig for MADE's innovationsaktiviteter
alh@teknologisk.dk eller 7220 3116