Brudt vanetænkning skaber nye muligheder

Annette  Skyt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202868

Det er let at se sig blind på nye muligheder, når den daglige drift
og vaner styrer dagens gang. Det oplevede emballage-fabrikanten
Greif Danmark, der kunne se problematikken og valgte
at gøre noget ved den. I dag er der både tid til drift og udvikling

Brudt vanetænkning skaber nye muligheder

Det er let at se sig blind på nye muligheder, når den daglige drift og vaner styrer dagens gang. Det oplevede emballage-fabrikanten Greif Danmark, der kunne se problematikken og valgte at gøre noget ved den. I dag er der både tid til drift og udvikling.

Emballage-fabrikanten Greif Danmark er del af en international koncern med 250 fabrikker på verdensplan. Greif Danmark laver paptønder og har over 50 års erfaring i faget. Greif Danmark opererer på et marked, hvor der er mange alternative emballageformer, og deres kundekreds er meget styret af markedet omkring dem og derfor svær at påvirke. Det fik ledelsen hos Greif Danmark til at indse, at det var nødvendigt at tænke i nye baner, vende det hele lidt på hovedet og finde på nye produkter – stadig med en vis relation til deres nuværende produkter, så den interne knowhow og ekspertise blev udnyttet til fulde.

Innovationsførstehjælp udefra
I erkendelsen af at have brug for bistand udefra til at blive vristet løs af driften og vanetænkningen indgik Greif Danmark i efteråret 2011 en aftale med innovationskonsulenter fra Teknologisk Institut om et innovationsforløb baseret på den systematiserede idéudviklingsmetode Creative Idea Solution (CIS).

Nye løsninger allerede i markedet
CIS-forløbet har indtil videre ført til en håndfuld prototyper og to produkter på vej i markedet. Den ene er en paptønde med gode, miljørigtige egenskaber til opbevaring af kartofler og andet grønt, som blev skabt og lanceret i efteråret 2013 i et produktudviklingssamarbejde med Samsø Grønt og Teknologisk Institut.

Vi var blevet lidt hjemmeblinde og havde brug for nye input udefra. Derfor gik vi i gang med Teknologisk Institut og deres CIS-model. Vi har fået nye markeder og nye produkter ud af det og et par ideer, som vi omgående begyndte at implementere. Den ene med en potentiel besparelse på ca. 200.000 kr.,” siger Ole Jørgensen, fabrikschef hos Greif Danmark.

Læs hele historien her:

Læs artiklen her: