Byens emissioner

Kim  Winther

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 10.

Byens emissioner

Fortidens biler forurenede luften med betydelige mængder bly, svovl, kulilte, sod og benzindampe.

I dag har bilerne fået katalysator, og både bly og svovl er så godt som fjernet fra brændstoffet. Derfor er bilerne pr. kørt kilometer betydeligt mere miljøvenlige end tidligere.

Nutidens biltrafik, navnlig de moderne dieselbiler samt busser og lastbiler, forurener dog stadig med NOX og ultrafine partikler. Måling af ultrafine partikler kræver særligt udstyr, som findes på Teknologisk Institut. Læs mere her

NOX udgør et særligt problem for moderne dieselmotorer. Målinger på de nyeste personbiler har vist, at NOX emissionen ved kørsel i koldt vejr kan være mere end ti gange den tilladte værdi ved typegodkendelse. Teknologisk Institut råder over teknisk udstyr til måling af NOX, samt viden om hvordan NOX problemer kan forebygges. Læs mere her

Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?