Dit barns job er ikke opfundet endnu

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 40.

Pige leger med en rød og hvid NAO robot

Dit barns job er ikke opfundet endnu

Mange af de jobs vi kender i dag vil blive automatiseret i fremtiden. Eksisterende brancher udfordres allerede i dag af ny teknologi. Robotter overtager dele af produktionsprocesser og transportmidlerne bliver efterhånden selvkørende. Kunstig intelligens og software kommer til at varetage funktioner som mange økonomer, jurister, forskere og endda læger beskæftiger sig med i dag.

Det betyder ikke at vi bliver overflødige i fremtiden, tværtimod, men vi skal bare forberede folkeskolen og resten af uddannelsessystemet på, at eleverne skal udfordres på nye måder og have fokus på nye kompetencer. Mens nogle typer jobs forsvinder helt, vil nye opstå.

Nogle prognoser peger på, at op mod 80 procent af fremtidens jobs ikke er opfundet endnu. Det er derfor svært at forudsige præcis hvilke færdigheder, der bliver efterspurgt i fremtiden, men grundlæggende kompetencer såsom kreativitet og samarbejde vil formodentlig blive endnu vigtigere.

- Det er vigtigt at børn bliver klædt på til en verden, som kommer til at se markant anderledes ud end i dag. Teknologiforståelse og teknisk flair er selvfølgelig vigtige færdigheder allerede nu og endnu mere i fremtiden, men digital dannelse handler om meget mere end det. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvordan forældre, folkeskolen og andre professionelle, der beskæftiger sig med undervisning og pædagogisk udvikling, giver børnene de rette kompetencer i en ny digital tidsalder, fortæller specialist i robot-medieret læring Lykke Brogaard Bertel fra Teknologisk Institut.

   LÆS OGSÅ: Gentofte Kommune: "NAO er en pædagogisk gave"

Hvordan skal vi undervise?
Nyeste tal fra søgning til videregående uddannelser, viser en stigende interesse for at blive folkeskolelærer. Det er den uddannelse med den største procentvise vækst (16 procent), og det er glædeligt, påpeger Lykke Brogaard Bertel.

- Det skal være attraktivt og spændende at være lærer og pædagog. De er nogle af vores vigtigste ressourcer i forhold til at sikre udvikling – fordi de er med til at forme fremtidens entreprenører.  

Robotter og andre digitale redskaber bliver i stigende grad integreret i undervisningen i folkeskolen, og det kan vise sig at være godt for vores samfund og ikke mindst børnene.

- Nuværende og kommende generationer af folkeskolelærere er nødt til at blive trygge ved robotter, 3D-printere, bioteknologi og andre avancerede teknologier. De behøver ikke nødvendigvis være eksperter på teknologierne selv. Det kan eleverne hurtigt blive. Men de skal vide hvordan de kan bruges som digitale læremidler, så eleverne ikke bare ”forbruger teknologien”, men bliver medproducenter, der eksperimenterer med teknologi, får hundredvis af gode idéer og fører de bedste ud i livet, forklarer Lykke Brogaard Bertel.

De nye digitale læremidler
Der er mange muligheder inden for digitale redskaber, der kan anvendes til undervisning i folkeskolen, og hvad skal man så vælge?

- Hos Teknologisk Institut arbejder vi med at være på forkant med nyeste teknologi, der kan bruges i undervisningssammenhænge. Vi undersøger, hvordan man kan integrere fx robotter, 3D-print og virtual reality i undervisningen, og hvordan det kan bidrage til kreativitet, læring og samarbejde. Det er vigtigt at være bevidst om, hvorfor man vælger de enkelte teknologier, hvad formålet er med dem og hvordan man indfrier potentialet. Her findes der forskellige metoder og redskaber til at arbejde målstyret og reflekteret med teknologi i undervisningen, så skoler og kommuner er klædt på til at vælge de rigtige teknologier, og lærere og pædagoger er klædt på til at bruge dem, følge op og evaluere i praksis, fortæller Lykke Brogaard Bertel.

   LÆS OGSÅRobotten NAO tager eleverne i hånden

Eleverne er klar
På blot én time meldte Syddanske Forskerparker, at alle 800 pladser var optaget til deres nye event om robotter og iværksætteri for de ældste klasser i folkeskolen. Så alt tyder på, at elever i folkeskolen allerede er interesserede i teknologi, iværksætteri og de muligheder for innovation, som fx robotter giver.

- Det er events som dette, hvor folkeskolens elever bliver inddraget mere i, hvad der foregår i de højteknologiske virksomheder, hvor de måske engang selv får job, som er med til at bane vejen for en bedre forståelse af teknologien. Vi skal bare ikke glemme lærerne, der i samme grad har behov for at blive introduceret til teknologien og udviklingen, så børnene også får de rette kompetencer og de bedste forudsætninger på fremtidens jobmarked, uddyber Lykke Brogaard Bertel.