Dumdristige droner

Lars  Dalgaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 39 83.

Amazons PrimeAir drone kan løfte 2.3 kilo. Men hvad indeholder pakken? Og er det altid den rigtige modtager?

Dumdristige droner

Små flyvende robotter får stor bevågenhed i disse dage, fra kommercielle virksomheder. Man kan begynde at se muligheder og rentable forretningsmodeller i at have droner til at aflevere pakker og bringe varer ud. Men hvad er udfordringerne for teknologien? Og faren for mennesker?

I starten af december 2013 fortalte Jeff Bezos fra Amazon, at de var begyndt at teste droner til anvendelse i pakkeudbringning. Amazon præsenterede samtidig en video, der viste en flyvende drone, der samler en pakke op på et af Amazon’s lagre, og afleverer den på dørtrinnet hos en kunde.

Amazon er verdens største online shop, der egentlig begyndte som internettets boghandel, men i dag har et meget bredt udvalg af varer i katalogerne. Så når chefen for et kæmpe-foretagende som Amazon åbenlyst viser interesse for denne teknologi, så kan det være guld værd at høre efter.

”Jeg ved godt det lyder som science fiction, men det er det altså ikke” sagde Jeff Bezos, da den amerikanske nyhedsudsendelse ’60 minutes’ interviewede ham efter annonceringen.

”Vi kan aflevere indenfor 30 minutter... og vi kan løfte ting på – tror vi – op til 2.3 kilo, som svarer til ca. 86% af alle vores ordrer”, fortsatte han.

Og nu har også Lakemaid – et amerikansk bryggeri – forsøgt sig med droner til udbringning af kolde øl til de mange fiskere, der sidder rundt om søen ’Mille Lacs Lake’ i Minnesota.

Men de amerikanske myndigheder har set på Lakemaids drone, og erklæret den ulovlig. Eller rettere, dronen i sig selv er ikke ulovlig, men den må ikke flyve længere end 122 meter, ifølge de amerikanske luftfartsmyndigheder. Søen i Minnesota har et areal på 532 km2, og turen rundt er på ca. 187 kilometer. Så de øltørstige på den anden side må væbne sig med tålmodighed.

Også herhjemme er man begyndt at se droner flyve rundt ved festivaller, løbestævner og andre arrangementer. Specielt fotografer og firmaer indenfor sikkerhedsovervågning har set fordele i dronerne. Men hvad siger reglerne herhjemme, hvis man vil flyve med droner:

  • Flyvning i byer er ulovligt. Der skal være mindst 150 meter til nærmeste bymæssige bebyggelse. Desuden mindst 150 meter til nærmeste større offentlig vej.
  • Droner må ikke flyve højere end 100 meter.
  • Droner må ikke overflyve andre mennesker, herunder f.eks. sommerhusområder, campingpladser, og områder, hvor et større antal mennesker er forsamlet i fri luft.
  • Droner må ikke flyve indendørs i offentlige bygnninger. Ved private byggerier, skal der indhentes tilladelse af ejer.
  • Man må kun filme/fotografere mennesker på offentlig grund.
  • Dispensation kan gives af Trafikstyrelsen.

Der er flere regler om flyvning med droner, men det er en fortolkning af eksisterende regelsæt. Droner er en relativ ny teknologi, og man har juridisk ikke taget direkte stilling til dem. Og det kan være farligt.

For een ting er straffen ved at bryde loven. En helt anden er, hvad man kan få dronerne til. En drone med 2.3 kilo bæreevne kan potentielt være en flyvende bombe. Så hvad er myndighedernes muligheder for at bringe fjernstyrede droner sikkert ned og væk fra større menneskemængder, hvis man alligevel spotter en ulovlig ikke-registreret flyvende drone?

Lad dette være en opfordring til alle robot-entusiaster om, at overholde og respektere gældende lovgivning, og ikke sende droner op i områder, hvor de kan skabe angst og være til bekymring for andre. Ny teknologi skal forstås og der skal skabes tillid til den gennem fortælling og undersøgelse, specielt hvis de kan/skal bruges i offentlige områder.

Under 2. verdenskrig brugte de allierede brevduer, som en af de vigtigste kommunikations-kanaler ind og ud af de besatte områder. Tyskerne skød og jagtede derfor duer. Hvis et stort antal droner blev taget i brug, der bragte varer og værdier ud, må det ikke ende med en alternativ form for lerdue-skydning! Ja, hvordan sikrer vi at pakkerne altid bringes ud til de rette folk? Og hvordan vil luftrummet og himmelen ikke tage sig ud, hvis den blå horisont fik flyvende pletter?

Det kan lyde som science fiction, men det er det altså ikke. Vi skal have nogle regler og undersøgelser i gang, før man kan tage droner i anvendelse til logistiske formål, og fokus på sikkerhed for både mennesker, miljø og de kommercielle interesser. Og der er også en etisk vinkel, hvis man vil bruge droner til overvågning og sikkerhedsopgaver - derfor blev der også sagt nej sidste år til at anvende droner under SuperBowl.

Og det lyder tungt. Det har da også fået en evangelist hos Microsoft til at stille spørgsmålstegn ved flyvende droner til udbringning, og istedet fortsætte udviklingen af mobile robotter, og gøre dem lidt smartere end i dag: Læs John O'Donnells innovative betragtning her.

Hvis Amazon ender med at tage teknologien i brug i 2017-2018, hvor det forventes af amerikanerne har en lovgivning på plads (husk her, at amerikanerne jo allerede har tilladt førerløse biler på vejene), så kan det bestemt også få en konsekvens for den måde vi anskuer gængs post- og pakkeudbringning, og prisen for det, men det er en helt anden historie.