E-læring gør lærebogen spændende

Hanne  Skou-Madsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203095

E-læring gør lærebogen spændende

Juli 2012

Medarbejderne på 22 genbrugspladser på Sjælland bruger e-læring til at blive klogere på, hvordan og hvorfor affaldet skal sorteres til gavn for miljøet, økonomien, arbejdsmiljøet og kunderne på pladserne.

Når vi afleverer vores affald på landets genbrugspladser, bliver en stor del af det genbrugt og ikke brændt, da der ligger store økonomiske og miljømæssige besparelser i at genbruge. For at få det optimale ud af affaldet er det afgørende, at genbrugspladsens medarbejdere og kunder ved, hvordan affaldet sorteres bedst muligt, og for at opnå den viden har Affald Plus på Sjælland fået udviklet e-læring med billeder, video, tekst og øvelser hos Teknologisk Institut.

- E-læringen er vores lærebog, men den er meget mere spændende end en lærebog, fordi den er interaktiv og har film og billeder og øvelser, som gør det meget lettere at bruge, siger teamleder i Affald Plus, Henrik Nielsen.

Produktionen af e-læringen er færdiggjort i mindre dele, og hver gang en ny del er blevet leveret, har Affald Plus samlet samtlige medarbejdere fra de forskellige genbrugspladser, som så har siddet i grupper og gennemgået e-læringen og talt om det, de så.

Screen dump fra e-læringen med Affald Plus

Og netop samtalen omkring e-læringen er meget vigtig for udbyttet, fortæller konsulent på Teknologisk Institut Ulf Zacho Hartmann:

- E-læringen bør ikke stå alene. Det er meget vigtigt, at der er tid og mulighed for at reflektere og snakke om det, man ser i e-læringen. Og så har e-læringen den fordel, at man altid kan springe frem og tilbage og fokusere på de områder, man er nysgerrig på, eller man kan se en videosekvens flere gange, hvis der er noget, der kræver særlig opmærksomhed, siger han.

Hos Affald Plus er Henrik Nielsen ikke i tvivl om gevinsterne af e-læringen.

- Det betyder, at vores medarbejdere får viden om, hvorfor det er vigtigt at sortere, som de kan fortælle videre til pladsens kunder. Og bliver de for eksempel i tvivl om, hvor meget CO2 der bliver udledt ved at brænde pap frem for at genbruge det, kan de hurtigt slå det op, og det giver en faglig sikkerhed, som også kunderne sætter pris på, siger han.

- Når medarbejderne har en grundig og opdateret viden, bliver sorteringen bedre, hvilket både er godt for økonomien og miljøet, fordi vi kan få penge for mange af vores produkter, mens det koster penge at brænde det af. Derudover kan en stor viden også give bedre oplevelser til vores kunder. Når medarbejderne kan forklare, hvorfor det er vigtigt, at affaldet bliver sorteret, og hvad der sker med det efterfølgende, er det lettere for kunderne at sætte sig ind i det og acceptere, at de skal sortere, og det giver færre konflikter på pladserne til gavn for medarbejdernes arbejdsmiljø, siger Henrik Nielsen.

E-læring tilgodeser alle læringstyper
E-læringsteamet på Teknologisk Institut laver e-læring om alle emner, men har specialiseret sig inden for arbejdsliv, og har således lavet e-læring om forflytningsteknikker på sosu-området, risici i landbrugsarbejdet, produktionsvejledninger på Toms og meget andet.

E-læring fungerer som en hjemmeside, hvor man klikker sig rundt blandt billeder, tekst, lyd og video. De forskellige elementer er udvalgt ud fra, hvad det er, der skal formidles. Video er eksempelvis rigtig godt til at vise bevægelser, mens stilbilleder kan være gode til at fokusere på små detaljer.

- Når vi skal vise, hvordan en sosu-arbejder skal forflytte en borger med mindst mulig belastning af kroppen, er det rigtig godt at vise det på video. Det kan man aldrig beskrive lige så fyldestgørende og præcist med ord, siger Ulf Zacho Hartmann fra Teknologisk Institut.

Vi lærer alle sammen forskelligt. Nogle lærer bedst ved at læse, andre gennem lyd, og andre lærer visuelt og har glæde af billeder og illustrationer. Ved at bruge e-læring tilgodeses flere forskellige læringstyper, samt ikke mindst folk, der har svært ved at læse.

- Vi ser, der er stigende boglige krav til næsten alle faggrupper. Dagplejere og produktionsarbejdere kan have svært ved at læse en sms eller en produktionsmanual, og her kan e-læring være en stor hjælp, fordi man kan få serveret en stor mængde viden uden at behøve at læse, siger Ulf Zacho Hartmann.