En god kommercialiseringsstrategi er guld værd

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201421

En god kommercialiseringsstrategi er guld værd

- Du møder sjældent en gulvlægger, der er mere end 50 år – hans knæ er som regel ødelagt længe inden af at spartle gulvlim ud med en håndspartel – men det problem har jeg nu løst!

Sådan lød ordene, da gulvlægger Nicolai Gaardsøe for et par år siden henvendte sig på Teknologisk Institut. Nicolai søgte hjælp til at finde, forhandle og afslutte en god licensaftale med en virksomhed, som ønskede at producere og sælge hans opfindelse – en limudlægger.

Nicolais opfindelse er god. Med den nye limudlægger kan én mand udlægge lim uden at skulle på knæ og det så hurtigt, at 5 mand kan holdes beskæftiget med at lægge gulvbrædder på.

Da Nicolai første gang kom i kontakt med Teknologisk Institut, stilede han efter at få en royalty af salget af limudlæggere. Men i stedet for foreslog Teknologisk Institut en strategi, hvor maskinen blev designet til kun at kunne håndtere lim pakket i specielle pakninger. På den måde kunne Nicolai få royalty, det vil sige procenter af salget, af den mængde lim, der bliver udlagt med maskinen.

Teknologisk Institut arrangerede derefter, at maskinen blev præsenteret for en stor producent af gulvlim, og det endte med, at der baseret på den lagte strategi, blev indgået en licensaftale med DANA Lim A/S i Køge. Teknologisk Institut hjalp ligeledes Nicolai med en fornuftig strategi, hvad angår patentbeskyttelse, som har været en vigtig brik i kommercialiseringen af opfindelsen.

Der er i 2007 også indgået licensaftale for Skandinavien og Baltikum med en stor multinational producent af gulvlime, og der er forhandlinger i gang med både amerikanske og tyske producenter.