Et kig ind i fremtidens fabrik: Robotter bygger fly

Lars  Dalgaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203983

Robotterne skal være med til at samle de forskellige luftfartskomponenter og arbejde hånd-i-hånd med de CO2-afhængige medarbejdere - helt uden adskillende barrierer imellem dem.

Et kig ind i fremtidens fabrik: Robotter bygger fly

Et nyt EU-finansieret forskningsprojekt giver et smugkig ind i fremtidens flyfabrik. Projektet hedder VALERI, og har til formål at udvikle mobile, autonome robotter med arme, der kan assistere flyteknikere på fabriksgulvet.

Robotterne skal være med til at samle de forskellige luftfartskomponenter og arbejde hånd-i-hånd med de iltafhængige medarbejdere - helt uden adskillende barrierer imellem dem.

De mobile robotter vil kunne overtage monotone opgaver og frigive mere tid til mere værdiskabende arbejde, skriver projektets bagmænd på deres website, som er et konsortium af europæiske forskningsinstitutioner og industrielle partnere.

Perspektivrigt projekt
En mobil robot med påmonteret robotarm - en såkaldt "mobil manipulator" - er en teknologi, der i robotforskningsmiljøer i både ind- og udland har været arbejdet på i mange år, da anvendelsespotentialet er enormt stort både inden for industri-, service- og sundhedsområdet, fortæller teamleder hos Teknologisk Institut Lars Dalgaard.

- At der er søsat et ambitiøst EU-projekt af denne kaliber med partnere som Airbus, betyder, at der satses stort og seriøst på området, hvilket er enormt spændende, da perspektiverne i brugbare resultater fra projektet er store, siger han.

Projektets forskere står dog foran en udfordrende opgave, påpeger han også.

- Teknisk set er det langt fra trivielt at styre både en mobil enhed og en robotarm, så der opnås tilstrækkelig arbejdspræcision. Og skal robotten samtidig arbejde i direkte interaktion med mennesker - det vi kalder "co-working" - er udfordringen endnu større, da sikkerheden samtidig skal være helt i top.

Fleksible og let-instruérbare robotter, der kan arbejde tæt sammen med mennesker, er netop også et kerneområde for Teknologisk Institut inden for både industri-, service- og velfærdsrobotter, så Lars Dalgaard meddeler, at det er et projekt, hvis udvikling bliver fulgt tæt.

Sid trygt i flysædet
Hvad så med flysikkerheden, tænker den nervøse, neglebidende flypassager uden det store kendskab til robotteknologi. Lars Dalgaard beroliger.

- Robotter udmærker sig jo generelt ved høj hastighed, stor gentagelsesnøjagtighed og høj sporbarhed. Det vil sige, at man gennem robotiseret flyproduktion - på lige fod med for eksempel robotiseret bilproduktion - vil få nogle nye instrumenter til at kvalitetssikre produktionen og samtidig reducere antallet af menneskelige produktionsfejl, forklarer han og fortsætter.

- Alt i alt vil det give et højnet sikkerhedsniveau, forhåbentlig billigere fly og samtidig gladere produktionsmedarbejdere, der jo slipper for EBA-betonede arbejdsopgaver (Ensidigt Belastende Arbejde, red.). En klar win-win-situation for producenter, medarbejdere og forbrugere.

Projektet forventes at løbe over tre år og har det overordnede formål at styrke europæiske virksomheders konkurrenceevne gennem udviklingen af teknologisk knowhow - og på den måde bidrage til at fastholde produktionsjobs i Europa.

I nedenstående video kan du se en illustration af visionen for fremtidens flyfabrik.