F•MAT - Stort innovations-konsortium skal udvikle funktionelle materialer

Jeppe Skinnerup Byskov

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 65.

F•MAT - Stort innovations-konsortium skal udvikle funktionelle materialer

Konsortiet F•MAT, der blev støttet af et kontant tilskud fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen til det nye udviklingsprojekt omkring funktionelle materialer er nu afsluttet. Bag projektet stod 8 danske virksomheder sammen med Teknologisk Institut med Center for Produktudvikling og Center for Materialeprøvning, IFAM og DTU.

Projektet var det største innovationskonsortium, som Forsknings- og Innovationsstyrelsen bevilgede ved den omgang. Målet med projektet var at udvikle nye såkaldte funktionelle materialer, der kan distancere dansk industri fra resten af verden.

F•MAT, som konsortiet hed, satte fokus på de nyeste fremstillingsteknologier, og der blev udviklet materialer, der igennem unikke egenskaber kan være med til at distancere dansk industri fra prisdrevet konkurrence.

Dansk bilproducent med i konsortiet
Første skridt for konsortiet var et kick-off møde, hvor alle aktiviteter blev sat i gang.

Vi er helt vildt glad for, at vi fik grønt lys fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen, og det var utroligt spændende at komme i gang. For de 8 virksomheder, der deltager betyder godkendelsen, at de udviklingsaktiviteter, de hver især har planlagt, kan føres ud i livet med det kæmpe løft det giver, at de har både universitet og Teknologisk Institut i ryggen, udtalte Center for Produktudvikling ved projektets start. F•MAT skulle især koncentrere sig om at skabe nye innovative løsninger til materialer med svingningsdæmpende egenskaber og produkternes vægt/styrke-forhold. En af de virksomheder, som netop havde interesse i de parametre og som derfor var med i konsortiet, var Zenvo Automotive, der har udviklet en dansk håndbygget luksusbil. Målgruppen for bilen er dem, der synes, at Porsche og Ferrari er stangvarer, så der er tale om en ret begrænset kundemængde. Bilen, der kun skal fremstilles i 15 eksemplarer, koster den nette sum af 750.000 Euro før afgifter og moms. Zenvo, som den eksklusive bil hedder, har ikke færre end 1104 hestekræfter, alt er fremstillet i de fineste materialer, og den emmer af danish design, når det er bedst.

Foto af  ny dansk håndbygget luksusbil fra Zenvo Automotive

Vores rolle var at teste
Vi er nu så vidt, at vi er i gang med at producere de første biler, der er bestilt af kunder i udlandet, fortæller Jesper Jensen, der er en af de tre indehavere bag Zenvo Automotive.

Vi hørte om Innovationskonsortiet ad flere veje. I første omgang igennem en samarbejdspartner, og siden via en direkte kontakt med Center for Produktudvikling. Vi deltog i Innovationskonsortiet af forretningsmæssige hensyn, og ikke for vores blå øjnes skyld, og vi var særligt interesserede i nye tekniske løsninger, der kunne spare vægt og som måske kunne give os produktionsmæssige muligheder, som vi ikke havde tidligere. Vi kom i tanker om en masse ting, vi godt kunne tænke os – bl.a. nogle bedre løsninger til en udstødningsmanifold til bilen - men i første omgang galdt det om at begrænse sig. Vores rolle blev bl.a. helt lavpraktisk at teste løsningerne, slutter Jesper Jensen. Med i Innovationskonsortiet var også pickup producenten Ortofon.

Ortofon var langt hen ad vejen proof of concept omkring F•MAT, fordi virksomheden allerede anvendte funktionelle materialer til at opnå svingningsdæmpende funktioner, fortæller Center for Produktudvikling.

Har du en idé til et innovationskonsortium?
Har du interesse i funktionelle materialer eller har du en ide til et kommende innovationskonsortium, så kontakt Jeppe Skinnerup Byskov.

Se flere detaljer om bilen på :