Facebook - hovedrystende relevant

Signe  Skov-Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 68.

Facebook - hovedrystende relevant

Facebook fylder ti år, og er en kæmpesucces også i Danmark. Dansk erhvervsliv har taget de sociale medier til sig. Men samtidig mangler de professionelle brugere at få modnet deres optimale udbytte af Facebook.

Facebook har 10 års fødselsdag, og dansk erhvervsliv er i den grad med til festen; Mere end 40 pct. af danske virksomheder er aktive i sociale medier. Problemet er, at kun 15 pct. af virksomheder systematisk afdækker brugerbehov, viser tal fra Erhvervsstyrelsen. Det tyder på, at en stor andel af de virksomheder, der er aktive i sociale medier, ikke har fået styr på, hvad de reelt kan forvente sig af interaktionen med brugerne. Det er på høje tid, at få indført en metodik, der sikrer målbare resultater.

At bruge Facebook er nemt nok. Når man har begået de første fejl, og opdaget at facebookverdenen ikke lyncher hverken enkeltpersoner eller virksomheder for at begå småfejl. Ifølge DR medieforskning bruges Facebook af over 50 procent af danskerne dagligt, og 75 procent lejlighedsvist. Langsomt, men insisterende er Facebook blevet en del af vores hverdag. Men man kommer ikke udenom, at praksisnær brug af Facebook i virksomheder kræver en modningsfase. For dansk erhvervsliv handler det derfor også om at få overstået modningsfasen og komme videre til dér, hvor man kan gå metodisk til værks.

Her er de gode nyheder, for det første, at first movers i erhvervslivet sjældent tager guldet, så løbet er ikke kørt for de, der havde håbet at sociale medier var en døgnflue, eller stædigt fastholder, at der er meget lidt værdi at hente for forretningen. For det andet, er det kun en fordel for forretningen, hvis kommunikations- eller marketingsstaben ikke allerede har fået placeret sig henover de sociale medier.

Sandheden er, at den nemmeste målsætning for en Facebook-satsning er marketingsbaseret, og derfor bliver det ofte her virksomheder starter. Og slutter. Måske fordi de ansvarlige oplever negativ respons fra Facebook-brugere, men sandsynligvis fordi der ikke er andre end de ansvarlige, der understøtter en forankring af satsningen i virksomheden. Men værdiskabelsespotentialet er langt mere mangfoldigt for danske virksomheder, der vover at tænke i innovative målsætninger forankret på tværs af en organisation i et netværk, der rækker ud over virksomheden. Facebook kan nemlig også være kilde til produkt- og serviceudvikling via ekspertbrugerinput, det kan være vejen til fejlfinding og justeringer af eksisterende produkter og ydelser og det kan være et værktøj til at spotte nye markeder.

Da Danske Bank gjorde stemmerne op efter deres seneste Danske Idébankkampagne, hvor udfordringen var at komme med gode ideer til deres Mobile Pay app, var den ide, der havde modtaget flest stemmer, postet af en kvinde der til dagligt arbejdede for Microsoft Denmark. Hendes idé var at udvikle Mobile Pay app’en til Windows Phone. Kvinden her er et eksempel på det, vi kalder en passioneret professionel, en person der ikke kan lade være med at bidrage med sin faglighed i fritiden.     

Nøglen til Facebook er, at finde ud af, hvem man vil have i tale, hvad målet er, og så lære den specifikke brugertypes motivationsfaktorer at kende. Der er særligt to fremgangsmåder, som det er værd at holde øje med i den sammenhæng: En metode handler om at spotte trends og trendsættere relateret til ens virksomhed. Den metode er databaseret og beror på semantisk analyse af Facebookbrugeres statusopdateringer. Feltet rykker hurtigt disse år, men kræver
– især på dansk – en væsentlig fintuning, for at blive præcis nok.

Den anden fremgangsmåde tager afsæt i, at Facebook og andre sociale medier i stigende grad baseres på visuelle virkemidler. Det er smart, fordi et postet billede hurtigt rejser kloden rundt, mens tekstbaserede opdateringer begrænser sig til et specifikt sprogsamfund. For den internationalt orienterede virksomhed, der går målrettet til Facebook, bliver udfordringen, at segmentere Facebook-brugere baseret på billeder og videoer, brugerne synes godt om.

Facebook er blevet 10 år. På de 10 år har mediet på krøbet sig ind under huden på danskerne.
Nu er tiden kommet til at danske virksomheder systematisk benytter sig af de muligheder, det giver.