Fazer Food Service: Madspild er en proces

Anette  Gravgaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203272

Fazer

Fazer Food Service: Madspild er en proces

Måling af madspild er nødvendigt for at fastholde fokus og drive den proces det er at begrænse spildet. Madspild skal man blive ved med at arbejde med, som en naturlig del af hverdagen. Fokus skal fastholdes, for gør køkkenpersonalet det, vil det give resultater også i det lange løb. Den erfaring har de gjort sig hos Fazer Food Service.

Lonnie Lund Hansen er kvalitets- og miljøchef i Fazer Food Service, der gennem nogle år har arbejdet bevidst med at begrænse madspildet i de kantiner, de servicerer. Men det startede faktisk et helt andet sted, nemlig med ønsket om mere økologi.

”Vi havde længe haft et ønske om at tilbyde mere økologi, men vi så i øjnene at betalingsviljen ikke var til stede hos vores kunder” siger Lonnie Lund Hansen, og uddyber:

”For at få råd til mere økologi måtte vi finde et sted at spare og det var helt oplagt på madspild.

AgroTech kickstartede processen og udvidede perspektivet

I dag har Fazer Food Service uddannet 900 medarbejdere i madspild. Processen blev kickstartet af AgroTech, i helt bogstavelig forstand. Det skete i et rådgivningsforløb med AgroTech.

”Egentlig synes vi selv, at vi havde ret meget styr på spildet, men AgroTech udvidede i den grad vores perspektiv og gjorde os opmærksomme på nye steder i processen, hvor vi kunne gøre noget. Vi fik hurtigt en hel masse know-how og nye vinkler på madspild serveret, det ville helt sikkert have taget os meget lang tid selv at nå frem til det samme” siger Lonnie Lund Hansen om samarbejdet med AgroTech.

Fra hype til hygiejnefaktor

Madspild er meget italesat i medierne og hos Fazer Food Service oplever de også, at det fortsat er noget, der er interesse for hos kunderne. Men fra at være noget, man kunne slå på som en ekstra fordel, så er det i dag noget kunderne forventer som standard. Hos Fazer Food Service er arbejdet med madspild da også kommet for at blive.

”Vi måler på spildet 3 perioder om året, vi evaluerer på målingerne og vi sørger for at uddanne nye medarbejdere, så de også ved hvad det drejer sig om” siger Lonnie Lund Hansen.

Målingen foregår i form af en vejning af det vegetabilske affald og det animalske affald. Evaluering af måleresultaterne er vigtigt for at fastholde fokus og det er netop den konstante indsats, der har ført til betragtelige reduktioner, helt op til 50 % mindre madspild i nogle af køkkenerne. Fazer Food Service vil fortsat arbejde med at begrænse madspild, simpelthen fordi virksomheden opfatter det som en sund måde at drive forretning på. Det giver rigtig god mening og tallene taler sit tydelige sprog; det kan betale sig at arbejde med at begrænse spildet.