Forbruger- og markedstest

Karsten Kramer Vig

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201979

Forbruger- og markedstest

Forbruger- og markedstest

Forbrugeres smagspræference og motivation for valg af produkter testes med forbruger- og markedstest. Ved omhyggeligt valg af metoder er det muligt at få at vide hvilken smag forbrugerne foretrækker eller hvad smagsændringer betyder i forbindelse med produktudvikling.

Test af produktdesign, emballage og undersøgelse af konceptværdier gennemføres også med forbrugertest.

I den tidlige fase af produktudviklingen kan kvalitative interviews give viden om hvad der er vigtigt for forbrugerne og resultatet udnyttes til at træffe nogle vigtige valg for at komme videre med produktudviklingen. Emballagers funktion kan kortlægges ved face-to-face interview eller i almindelige forbrugertest.

Smagstestene udføres i kontrollerede omgivelser i smagsbokse (CLT) eller i mindre kontrollerede omgivelser, som eksempelvis i Hall-test eller Hjemmetest (HUT). Smagstest kan ofte kombineres med koncepttest og andre markedstest.

Forbrugertest ved Teknologisk Institut er i akkrediterede faciliteter og udføres efter faglige kodex, som er opnået i samarbejdet med andre institutter i European Sensory Network (esn-network.com)

Resultaterne af testene præsenteres i en rapport med grafisk fremstilling og med statistiske beregninger og rapporteringen omfatter konklusioner og anbefalinger.

Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?

Kvantitative forbruger- og markedstest

  • Forbrugeraccepttest (smagstest) –også af produkter med tilberedning
  • Koncepttest
  • Observationsstudier af anvendelse af emballage, usablility testing og eye-tracking
  • Design- og emballagetest
  • Desired Outcome  (explorativ undersøgelse oplevelse og anvendelse af et produkt)
  • Napping og Free Sorting  (explorativ undersøgelse af forbrugeres opfattelse af produkter)

Kvalitative test

  • Fokusgruppe-interview
  • Dybde-interview
  • Moodboards

Internationalt

  • Forbrugertest i Europa og det østlige Europa med ESN-partnere
  • Forbrugertest i Kina (Shanghai og Beijing) med samarbejdspartnere

Referenceliste

  • Udleveres ved henvendelse

Fakta om sensorisk forbrugertest og markedstest ved Teknologisk Institut:

  • Egen database i Aarhus samt sampling og annoncering
  • Central Lokation Test (CLT), Hall-test, Hjemmetest (HUT): Primært Aarhus, men alle byer med mobile smagsbokse (PAPI)
  • Blindsmagning, semi-monadisk præsentation I akkrediterede smagsbokse (ISO-standard)
  • Tæt samarbejde med partnere i ESN (esn-network.com)