Frem med de gode historier

Torben  Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203165

Frem med de gode historier

Hvad skal der til for at sprede den viden og de erfaringer, der opstår i store arbejdslivsprojekter, så flere får glæde af det? Det spørgsmål svarer direktør for Forebyggelsesfonden, Charlotte Fuglsang, og tre andre nøglepersoner på her.

Juni 2010

Fire bud på effektiv videnspredning
Da det store projekt Nærvær i Arbejdet nu er nået halvvejs, skærpes fokus på, hvordan de gode erfaringer, der er opnået i projektet, kan spredes til andre arbejdspladser. Derfor har projektledelsen netop afholdt et møde med en række nøglepersoner inden for arbejdsmiljø og arbejdspladsudvikling, der kan hjælpe med at få erfaringerne spredt.

Her giver fire af nøglepersonerne deres bud på, hvordan man kan sprede den viden, der opstår i et projekt som Nærvær i Arbejdet, så den kan gøre en forskel på andre arbejdspladser.

Hvad skal der til for at sprede den viden, der er kommet i for eksempel projekt Nærvær i Arbejdet?

Portræt af Charlotte FuglsangCharlotte Fuglsang
Direktør i Forebyggelsesfonden

I Forebyggelsesfonden har vi en forpligtelse til at formidle om projekterne, og det kan foregå ved konferencer eller gennem vores hjemmeside. For at sprede erfaringerne tror jeg, det er en rigtig god ide at mødes med andre i og uden for projektet.

Der skal fokus på det, vi gerne vil opnå. Hvad er det, der rykker? Vi skal ikke fokusere på de problemer, der opstår, men på de gode historier.

Det kunne også være nogle netværksmøder – måske to gange om året – hvor både medarbejdere og ledere mødes. Jeg tror, det virker godt med en ’én til én dialog’. Man kunne også have nogle metoder på arbejdspladserne, hvor man kan spørge sig selv ”hvad var godt og skidt ved den her forandring, og hvordan er det gået?”


Portræt af Hannah WeilHannah Weil
Chef i Videncenter for Arbejdsmiljø

Jeg tror, det er vigtigt at have fokus på de gode resultater. Hvad har andre gjort? Er der noget af det, vi kan bruge og overføre til vores organisation?

Det er vigtigt, at man bruger de rigtige kanaler. For eksempel konferencer eller direkte kontakt mellem medarbejdere på forskellige arbejdspladser, selvom det selvfølgelig er begrænset hvor mange personer, der kan tage ud til andre arbejdspladser.

Så tror jeg, man skal lave en formidlingsstrategi. Hvor kan vi komme ud? Det skal udvikles mere centralt og tænkes ind i projektet.

Det kan godt være, det ikke er alle, der hører om et projekt, som går hjem og ændrer deres arbejdsrutiner, men bare der er nogen, der føler sig inspireret, så gør det en forskel.


Portræt Sven SkovmandSven Skovmand
Personalepolitisk chef i Region Hovedstaden

Den stærkeste formidling er fra dem, der har været med i projektet. Hvis de møder deres kolleger andre steder, kan de sige: ”Det her har betydet noget for os, og vi tror på, det kan hjælpe jer.” Men de skal ikke stå alene. Det skal være sammen med konsulenter fra for eksempel Teknologisk Institut. Det skal være professionelt assisteret. Kommunikation fra arbejdsplads til arbejdsplads, tror jeg, er meget god, selvom det kan være hamrende svært.

Det er også relevant at nå ud til ledelsen og faggrupper, men i kommunikationen til dem ligger der en oversættelse, som man undgår ved at tale direkte til medarbejderne.


portræt Malene Vestergaard SørensenMalene Vestergaard Sørensen
Chefkonsulent i Danske Regioner

Vi skal have noget lokkemad til at fange interessen hos andre. Det skal kunne betale sig. Gevinsten skal være tydelig, og gevinsten er for eksempel lavere sygefravær, større arbejdsglæde, højere patientsikkerhed og lignende.

Man kunne afholde nogle dialogmøder, nogle korte eftermiddagsmøder, hvor projektdeltagerne for eksempel kunne komme ud på andre arbejdspladser. De projektdeltagere skal være nogle dygtige retorikere, der er blevet klædt godt på til det, de skal.

 

Foruden ovennævnte var følgende med til mødet:

Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd
Rudy Larsen, Arbejdsmiljøkonsulent i FOA
Lone Hoffmann, Forhandlingssekretær i 3F
Mogens Dam, Fuldmægtig i Personalestyrelsen
Lisbet Harder, Projektleder i Region Midtjylland
Laila Vang, Oversygeplejerske på Bornholms Hospital
Jane Wickmann, Divisionsdirektør på Teknologisk Institut
Nomi Skovgaard, Centerchef på Teknologisk Institut
Birgit Lübker, Projektchef på Teknologisk Institut
Ulla Viskum, Seniorkonsulent på Teknologisk Institut
 

www.nærvær.net kan du læse meget mere om projektet og dets deltagere, metoder og erfaringer.