Gentofte Kommune: "NAO er en pædagogisk gave"

Jørgen  Løkkegaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 70.

Gentofte Kommune: "NAO er en pædagogisk gave"

- Hej, Jonas!

Robotten NAO øjner et genkendt ansigt og hilser venligt efterfulgt af et vink. Ansigtet er Jonas Lundehøj Andersens. Han er lærer på Søgårdsskolen i Gentofte, og deltager sammen med syv lærerkolleger i den sidste workshop i en række af tre om brugen af den interaktive, menneskelignede robot NAO.

Årsagen er, at Gentofte Kommune har valgt at integrere robotten som et læringsværktøj i undervisningen på flere af kommunens skoler.

- NAO tilbyder jo både det at arbejde med teknologi i undervisningen - hvad vi jo har rigtig meget brug for - men også at arbejde med børn, som har særlige behov - og nogle af de muligheder, er vi rigtig interesserede i, siger projektchef Steen Suhr-Knudsen fra Gentofte Kommune, som står i spidsen for kommunens to-årige udviklingsprojekt VEL-TEK.

Hensigten med VEL-TEK er at undersøge hvilke teknologiske muligheder, der eksisterer for at optimere livskvaliteten og den daglige ressourceudnyttelse, således at sociale kompetencer og arbejdsmiljø udvikles og understøttes for det enkelte barn. Og i denne proces er den 58 centimeter høje robot NAO altså tiltænkt en rolle.

Teknologisk Institut, som udbyder og afholder NAO-workshopperne, har gennem flere år observeret, at NAO rummer et stort potentiale som læringsværktøj.

- Til børn med særlige behov, f.eks. børn med autistiske træk, er NAO et effektivt virkemiddel til supplerende læring. Sådanne børn føler sig ofte mere trygge ved NAO og åbner dermed mere op for ny læring, end når der sidder en lærer af kød og blod foran dem. Her er læringen ikke møntet på programmering, men på alle emner som matematik og sprog. Også helt enkle ting som tallene og ugedage kan NAO være med til at hjælpe barnet med at lære, fortæller konsulent Lars Vincents Jørgensen fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

Herudover er NAO også god til at åbne elevernes øjne for naturvidenskabelige fag samt give dem gode forudsætninger i vores stadig mere teknologiske samfund.

- Man kan godt sige, at vi forsøger at skabe flere "nørder" - unge mennesker, som bliver tændt af den nyeste teknik, og selv får lyst til at arbejde med det igennem deres liv. Det er vigtigt for at fastholde det videnssamfund, vi lever i i dag. NAO skaber netop denne interesse, da den taler til børnene og samtidigt lærer dem en masse om at programmere en robot - og om programmering i almindelighed. Den vækker ofte børnenes tekniske skabertrang, siger Lars Vincents Jørgensen.

Se ovenstående video og hør mere om, hvorfor Gentofte har valgt at satse på NAO i undervisningen.

Nysgerrig for selv at deltage i NAO-workshops? Så læs mere her.

Teknologisk Institut afholder også tre gratis NAO-inspirationsmøder i hhv. Aarhus, Odense og Taastrup, hvor du kan komme og se, hvilke muligheder NAO giver. Læs mere her.