Hærdeteknologi

Claus  Pade

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 83.

Hærdeteknologi

Nærbillede af betonAf holdbarhedsmæssige grunde bør betonkonstruktioners revnedannelse minimeres for at undgå skader forårsaget af  indtrængende vand, chlorider, etc

Under hærdeperioden, de første dage efter udstøbning, er betonkonstruktionen udsat for temperaturbevægelser og svind, samt evt. mekanisk belastning. Betonens styrke og stivhed er desuden under udvikling, og der skal gøres omhyggelige forberedelser for at undgå revnedannelse.

Man skal være særlig omhyggelig, når store massiver af beton skal støbes. Det kan her være nødvendigt at køle betonen for at fjerne den hydratiseringsvarme, der udvikles i konstruktionens indre. Dette sker typisk, når betondimensionerne overstiger 1 m.

Man skal også være særlig omhyggelig, når en betonkonstruktion støbes sammen med en tidligere støbt konstruktionsdel. Deformationer af den nye beton i forhold til den gamle kan forårsage alvorlige revnedannelser i den nye beton.

Risikoen for revnedannelse kan mindskes ved fornuftige valg af betonsammensætning, støbetakt, isolering, kølerør, varmekabler osv. alt sammen under hensyn til de aktuelle betonegenskaber og vejrforhold. Allerede i planlægningsfasen kan forskellige støbeprocedurer simuleres og risikoen for revnedannelse vurderes.

Teknologisk Institut, Beton tilbyder en lang række konsulentydelser inden for betons hærdeteknologi:

  • opstilling af kravspecifikationer, eller tolkning af specifikationer
  • planlægning af hærdeforanstaltninger fx. ved hjælp af hærdesimuleringer med 4C-Temp&Stress
  • prøvning af betonegenskaber i tidlig alder fra omtrent 12 modenhedstimer og frem
  • dokumentation af hærdeprocessen vha. temperaturmålinger med Guardian
  • efterforskning og udbedring af årsag(er), hvis og når revner opstår.
  • Teknologisk Institut har sammen med Vejdirektoratet stille alle rapporterne fra HETEK-projektet (1995-1997) til fri afbenyttelse på hjemmesiden www.hetek.teknologisk.dk