Hurtigt klar med solvandvarmer

Thor  Bramsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202844

Hurtigt klar med solvandvarmer

Center for Produktudviklings assistance skar et par år af time-to-market for Aguasol, der har udviklet en revolutionerende solvandvarmer. Første skridt for det nye danske produkt var Spanien – næste skridt er resten af verden. 

Historien bag Aguasol begynder under Mexicos brændende sol, hvor den danske smed og blikkenslager Flemming Fogh bor i 2001-03. Ret hurtigt begynder han nemlig at undre sig over, hvorfor de lokale dog ikke udnytter solenergien og i stedet køber el- og gasvandvarmere til deres haciandas. Forklaringen får han hos de mexicanske installatører: Solvandvarmere er alt for indviklede og bøvlede at installere. Desuden er de gængse modeller alt for gammeldags. De mange rørføringer, slanger og beholdere er grimme og har ikke været produktudviklet i 20 år. Derfor! 

Hjemvendt til Danmark begyndte Flemming Fogh så at udvikle prototyper på solvandvarmere, der er mere enkle at installere, og som let kan kan udvides, og det førte så til etableringen af Aguasol, fortæller Morten Fuur, der i dag er CEO i den ambitiøse virksomhed.

En plug-and-play løsning
Det, der adskiller Aguasols solvandvarmer fra andre på markedet, er at den er lettere at installere og udvide. Standardtanken rummer 150 liter vand, hvilket normalt er nok til en almindelig familie.

Men vi har udviklet et system, så tanken nemt kan klikkes sammen med endnu en tank og udvides, hvis man har brug for det. Målet har været en plug-and-play løsning, der gjorde solvandvarme lettere tilgængeligt, end det hidtil har været - og det er lykkedes. Det er meningen, at forbrugeren bare skal kunne købe produktet i det lokale byggemarked og så installere og bruge det samme dag. Samtidig er det lykkedes os at fremstille et æstetisk, flot produkt, som man gerne vil installere på sit hus, vurderer Morten Fuur. Aguasol modtog Cleantech Iværksætterprisen 2009 for udviklingen af solvandvarmeren.

Aguasol modtager Cleantech Iværksætterprisen i 2009

Den er vi meget glade for, for det beviser, at vi ikke er de eneste, der synes, at ideen er god. Nu er vi i gang med at planlægge markedsføringen. I første omgang skal Aguasol præsenteres på det spanske marked i efteråret, dernæst kommer turen til Portugal, Malta og Italien. I Danmark kan man bl.a. købe produktet hos Silvan, fortæller Morten Fuur.

Fik hjælp fra Videnkuponer
Kontakten mellem Aguasol og Center for Produktudvikling kom i stand sommeren 2008, hvor Aguasol var midt i finde frem til de optimale valg af materialer til solvandvarmeren. En del af problemstillingen var, at mens nogle dele skulle være varmeledende, så skulle andre dele være det stik modsatte.

Vi fik kontakt med Center for Produktudvikling, og med hjælp fra dem fik vi ansøgt om økonomisk støtte til projektet fra Forsknings- og Innovationsstyrelsens Videnkuponer. Jeg synes, at der er meget fine muligheder for støtte til udvikling og nye virksomheder – man skal bare være opmærksomhed på mulighederne og udnytte dem, siger Morten Fuur.

Ikke først om to år
Samarbejdet med Center for Produktudvikling har hjulpet os meget. Vi kom hurtigere ind i problemstillingerne med hensyn til materialevalg og kunne dermed vælge hvilke veje, vi ville satse på. Materialevalget er meget betydningsfuldt. Nu kan vi nemlig forhindre kogning og dermed sikre, at solvandvarmeren ikke taber effekten med tiden, fordi væsken i kollektoren fordamper, sådan som det er sket i de tidligere modeller på markedet. Desuden hjalp Center for Produktudvikling os med at fokusere, så vi lykkes med at komme på markedet med produktet langt hurtigere end forventet. Den proces handlede om at begrænse os selv og parkere alle de skøre ideer lidt i forhold til andre. Vores time-to-market blev væsentligt forkortet, og det er jo en meget stor fordel, fordi vi også nemmere kan videreudvikle og bruge alle de ”skøre” ideer, når vi allerede har et produkt ude på markedet, som vi tjener penge på, fortæller Morten Fuur. Han oplyser, at Center for Produktudvikling endvidere bistod med testning og måling af prototyperne.

Vil du vide mere?
Se www.aguasol.dk eller kontakt Morten Fuur på tlf.: 40 38 25 41.

Aguasol ejes af Flemming Fogh, Peter Egelund, Peter Boldsen og Morten Fuur. Sammen satser firkløveret på at brede konceptet ud til hele verden.

Er du Aguasols nye samarbejdspartner?
Aguasol baserer forretningen på få ansatte og et bredt net af samarbejdspartnere. Har du derfor gode inputs omkring materialevalg, afsætning etc. er du velkommen til at kontakte Morten Fuur på tlf.: 40 38 25 41 eller via morten@aguasol.dk

Har du et projekt, der trænger til en indsprøjtning af viden?
Kontakt Thor Bramsen fra Center for Produktudvikling på thrb@teknologisk.dk og hør om mulighederne for at søge om økonomisk støtte via Videnkuponer, og om hvordan Center for Produktudvikling ellers kan tilføre innovativ viden til dine produkter.