Hvad er forskellen på Lean og Six Sigma?

Tanya  Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203255

Hvad er forskellen på Lean og Six Sigma?

Skal vi anvende Lean eller Six Sigma til optimering af virksomhedens processer? For at finde svaret, er det en god idé at se på, hvad Lean og Six Sigma er.

Lean er baseret på Toyota Production System. Implementeret og videreført på den rigtige måde kan Lean øge virksomhedens produktivitet markant sammenlignet med en traditionel batch- eller ordreproduktion.

Lean stammer fra tiden efter anden verdenskrig, hvor Taiichi Ohno, den daværende produktionschef hos Toyota Japan, udviklede metoderne til det, som vi i dag kalder Lean.

Hovedproblemet for Toyota var dengang at efterkomme det japanske markeds krav om stor fleksibilitet. De gængse masseproduktionsteknikker, udviklet af Henry Ford, passede dårligt til Toyotas situation, og virksomheden måtte derfor finde på noget. Med dette udgangspunkt udvikledes metoder til systematisk at fjerne og minimere spild (også kaldet Muda) i værdikæden.

Muda inkluderer alle typer fejl i såvel produkter som processer f.eks. spildtid, transport og materialespild. Lean er altså skabt til at sikre en effektiv produktion (set som spildreduktion) og til at skabe flow med så lav gennemløbstid som muligt.

Se den samlede oversigt over Teknologisk Institut's kurser indenfor Six Sigma, Lean, 5S, TPM, Navigatør og generel procesoptimering.

For at forstå Six Sigma er det nødvendigt at tænke kvalitet på en anden måde, end vi normalt gør. Vi skal tænke på kvalitet som værdi (for virksomheden og for kunden) i stedet for noget, der udelukkende har med fejl at gøre.

Begrebet ”Total Kvalitet” dækker bedre Six Sigmas forståelse af kvalitet. Kvalitet er altså det, der gør, at din kunde er tilfreds og vælger din virksomhed som leverandør også næste gang. Kundefokus gennem forståelse af kundens behov er derfor centralt i Six Sigma.

Grundtanken i Six Sigma er, at der altid vil være variation i vores produkter, processer og ydelser. Kunsten er så at styre variationen, så vi får tilfredse kunder, samtidig med at vi minimerer vores forbrug af tid, personale og ressourcer.

Lean fokuserer på at strømline processen og fjerne aktiviteter, der er spild. Six Sigma fokuserer på kundens behov og på at fjerne eller styre variationen, og dermed skabe stabile processer (Basic stability). På grund af de forskellige fokusområder supplerer Lean og Six Sigma hinanden rigtigt godt.

Hvis du har et problem, hvor Lean kan anvendes, bør du selvfølgelig anvende Lean. Derved vælger du en velkendt løsning til et kendt problem. Six Sigma hjælper jer, når I har problemer, som I ikke kender årsagerne til. Her vil den systematiske tilgang til problemerne, kombineret med data og statistik, hjælpe jer med at finde problemernes rod og få kontrol over dem.

Mange virksomheder har taget konsekvensen af, at de to metoder supplerer hinanden og arbejder i dag efter det, som kaldes Lean Six Sigma.

I Lean Six Sigma vælger man ikke, om virksomheden først skal arbejde med Lean eller Six Sigma, men bruger den rette metode til det rette problem.