Hvordan kan velfærdsteknologi vurderes?

Randi Villebro Jørgensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 15 96.

Kvinde sidder med kuglepen og skriver på et dokument

Hvordan kan velfærdsteknologi vurderes?

I efteråret 2016 vil Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi gennemføre MAST-evalueringer med en række partnervirksomheder i regi af Danmarks største velfærdsteknologiske forsknings- og innovationsprojekt, Patient@home.

Virksomhederne har udviklet løsninger i Patient@home-projektet, og vil gennem evalueringerne få ny nyttig viden om deres produkters potentiale og muligheder for videreudvikling og indtagelse af nye markeder.

Men hvad er en MAST-evaluering egentlig og hvorfor er den så værdifuld for virksomheder der udvikler velfærdsteknologi?

Model for Assesment of Telemedicine, forkortes i daglig tale MAST, er en model udviklet til at vurdere kvalitet og effektiviteten af en telemedicinsk løsning. Modellen tilbyder et systematiseret og struktureret framework, hvor velfærdsteknologi kan vurderes og evalueres med henblik på videreudvikling af et produkt eller tilpasning til et nyt marked.  

- Gennem en MAST-evaluering vil virksomheder, der udvikler og producerer velfærdsteknologi, typisk blive skarpere på deres produkt, marked, kunder og brugere. Det giver dem en klar konkurrencemæssig fordel i forhold til videreudviklingen af deres eget produkt. Samtidigt kan MAST-evalueringen bidrage til dokumentation for en hensigtsmæssig beslutningsproces i sundhedssektoren, fortæller seniorprojektleder Randi Villebro Jørgensen fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

En MAST-evaluering, som især viser sig hensigtsmæssig i beslutningsprocesser, kan med fordel benyttes både som indkøber og udvikler af velfærdsteknologi.

- Gennem en MAST-evaluering får man italesat og belyst forskellige interessante og vigtige parametre omkring en velfærdsteknologisk løsning, som både kan være med til at forstærke et eksisterende produkt, udviklingen af et nyt - eller gøre det muligt for fx en kommune at købe det rigtige velfærdsteknologiske produkt, siger Randi Villebro Jørgensen.

Vigtigt med forudgående overvejelser
En MAST-evaluering har den fordel, at der i modellen er beskrevet en fase med en række forudgående overvejelser, før vurderingen af en velfærdsteknologisk løsning finder sted.

De forudgående overvejelser kan med fordel beskrives ud fra nedenstående punkter:

  1. Formålet med den velfærdsteknologiske løsning
  2. Hvilke relevante alternativer findes der allerede og kan sammenlignes med løsningen der skal vurderes
  3. Hvilket trin i sundhedssystemet skal vurderingen foretages (patient/bruger/medarbejder/ledelse)
  4. Hvorvidt den velfærdsteknologiske løsning er moden

​- Ved at gå ind i en fase med forudgående overvejelser omkring sit velfærdsteknologiske produkt eller indkøb får man skabt en vinkel på vurderingen, og bliver bevidst om, hvilket niveau samt fokus evalueringen tager udgangspunkt i. Her lærer man den velfærdsteknologiske løsning at kende, før den vurderes, uddyber Randi Villebro Jørgensen.

Tværfaglig vurdering
Efter de forudgående overvejelser kommer man til selve kernen i vurderingen af velfærdsteknologi. Den tværfaglige vurdering udføres for at beskrive og vurdere forskellige effekter og aspekter ved den specifikke velfærdsteknologiske løsning.

Disse forskellige effekter og aspekter kan inddeles i syv domæner:

  1. Karakteristika
  2. Sikkerhed
  3. Klinisk effekt
  4. Patienters oplevelse
  5. Økonomiske aspekter
  6. Organisatoriske aspekter
  7. Sociokulturelle, etiske og lovmæssige aspekter

​I relation til denne beskrivelse af effektvurderingen af en specifik velfærdsteknologi anbefales der desuden, at der laves en vurdering af velfærdsteknologiens omsættelighed. Her ses der på, om løsningen kan anvendes på tværs af landegrænser samt skalér- og generalisérbarhed.

- De syv domæner kan fylde forskelligt i evalueringen afhængig af velfærdsteknologiens karakter, samt hvilken virksomhed eller kommune det drejer sig om. Samtidigt er det afgørende hvilken fase man er i, hvor det fx kan være nødvendigt med pilotstudier hvis teknologien skal modnes. Det er derfor en fleksibel vurdering der foregår, hvor man får øjnene op for det væsentlige og evaluerer på det rigtige område, forklarer Randi Villebro Jørgensen.

   LÆS OGSÅNyudklækket velfærdsteknologikonsulent: Vigtigt at være på forkant

Svært at finde ressourcer til en MAST-evaluering?
Det kan være svært for en virksomhed eller organisation selv at finde ressourcer og ikke mindst facilitere en fuldgyldig MAST-evaluering, der kræver tid til at undersøge eksisterende litteratur og erfaringer på området og et indgående kendskab til det velfærdsteknologiske felt. Derfor kan det være relevant for virksomheder eller kommuner at få hjælp til en MAST-evaluering.

- Hos Teknologisk Institut anvender vi især MAST-evalueringer, når vi skal vurdere mindre velfærdsteknologiske pilotprojekter. MAST-metoden indgår som en del af den værktøjskasse, vi har, når vi hjælper virksomheder og organisationer med produktudvikling og tests. Vi skræddersyer altid de løsninger, vi tilbyder virksomheder og kommuner i et projektsamarbejde til deres specifikke produkt og behov, fortæller Randi Villebro Jørgensen.

MAST-evalueringer i Patient@home-regi
I forbindelse med Patient@home gennemfører Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi en række MAST-evaluering med flere virksomheder. Her er MAST-evalueringen en del af Patient@home’s innovationsmodel, hvor partnervirksomhederne bl.a. bliver tilbudt sparring og evaluering.

Læs mere om Patient@home og Teknologisk Instituts kommende arbejde med MAST-evalueringer her