Infrastruktur og anlæg - Beton og holdbarhed

Dorthe  Mathiesen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 22 05.

Beton og holdbarhed

Infrastruktur og anlæg - Beton og holdbarhed

Holdbar beton til infrastrukturprojekter

Der bliver investeret store summer i betonkonstruktioner i infrastrukturen i disse år. Metrocityringen i København, den faste forbindelse over Femern Bælt, Nordhavnstunnelen er bare nogle af de projekter, som vil kræve store mængder af beton. Der er mange penge at spare ved at sikre, at betonen har optimal holdbarhed og dermed en lang levetid. F.eks. vil en reduktion af dæklagstykkelsen på bare én cm betyde betydelige besparelser på betonmængderne til tunnelen under Femern Bælt. Dæklagets tykkelse er blot én parameter, som har betydning for levetiden af en betonkonstruktion. Andre vigtige (og til dels uafklarede) spørgsmål omkring betons holdbarhed er:

  • Ved hvilken chloridkoncentration i betonen (tærskelværdi) begynder armeringen at ruste i forskellige betonsammensætninger?
  • Hvilke andre parametre har betydning for, hvornår korrosion indtræder og hvordan korrosion udvikler sig over tid?
  • Hvilke krav bør der stilles til eksponering af betonen i den tidlige fase (første uger) for at sikre betonen mod chloridindtrængning?

Ovenstående er bare nogle få eksempler på udfordrende spørgsmål, som er yderst relevante at forholde sig til i forbindelse med levetidsdesign af store betonbygværker i ekstremt miljø.

Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?

  • Udarbejdelse og input til betonspecifikationer
  • Granskning af specifikationer i tilbudsfasen
  • Udvikling og indkøring af egnede mix designs
  • Forprøvning, fuldskala-prøvning og produktionsprøvning i forbindelse med projekterne. Al nødvendig prøvning kan gennemføres akkrediteret
  • Udvikling af kvalitetsstyringssystemer, kvalitetsplaner og procedurer i forbindelse med betonproduktion og udførelse
  • Rådgivning og prøvning i forbindelse med hærdeteknologi
  • Rådgivning i udførelsesfasen
  • Problemløsning og uvildige undersøgelser i forbindelse med fejl og skader
  • Vurdering af forskellige bindersystemers fordele og ulemper til et givent projekt, inkl. aspekter som chloridindtrængning og levetid.

Referencer

  • Storebæltsforbindelsen, (Forprøvning, fuldskala-forsøg og produktionsprøvning af delmaterialer og beton samt prøvning af betons tidlige egenskaber og temperatur- og spændingsberegninger).
  • Øresundsforbindelsen, (Bygherrerådgivning, udarbejdelse af tekniske noter som baggrundsmateriale for specifikationerne, input til betonspecifikationerne, prøvning af betons tidlige egenskaber, produktionsprøvning, 5 års eftersyn).
  • Malmø Citytunnel, (Forprøvning af delmaterialer, prøvning af betons tidlige egenskaber, moniteringsudstyr til temperaturmålinger, produktionsprøvning af betonen).
  • Marmary Tunnelen i Istanbul (Granskning af betonspecifikationerne, temperatur- og spændingsberegninger, kurser i hærdeteknologi, prøvning af betons tidlige egenskaber, forprøvning af delmaterialer til beton).
  • Femern Bælt Forbindelsen, (Eksternt betonlaboratorium for Femern forbindelsen, udarbejdelse af tekniske noter som baggrundsmateriale til betonspecifikationerne, etablering af en felteksponeringsplads i Rødby Havn, udvikling og produktion af prøveemner til eksponering i Rødby Havn).

Cases/Links