Innovation i det offentlige - Beslutningsstøtte til Offentlig Innovation

Tom Christian Thomsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202970

Innovation i det offentlige

Innovation i det offentlige - Beslutningsstøtte til Offentlig Innovation

Træf de beslutninger, der skaber værdi

Offentlige organisationer mangler beslutningsstøtte i deres arbejde med at gentænke offentlige ydelser. Regioner og kommuner er konstant udfordret af behov og krav fra forskellige interessenter. På den ene side opstilles der fra politisk side mål om besparelser, effektivisering og øget produktivitet i offentlige ydelser. På den anden side forventes der fra borgernes side højere kvalitet, mere tid og flere ressourcer. 

Innovative løsninger kan indfri effektiviseringspotentialer, frigøre ressourcer og samtidig øge kvaliteten af de offentlige ydelser. Det er dog lettere sagt end gjort. I praksis er det svært at arbejde med innovation. Nul-fejlskultur, drift og kasse-tænkning kvæler arbejdet med innovation indefra. Dette på trods af, at offentlige ledere og medarbejdere gerne vil innovation.

Proces, der skaber nye ideer og overblik

Idé & Vækst, Teknologisk Institut har udviklet en metode, som trin for trin skaber overblik over muligheder og konsekvenser ved dine innovative løsninger. Alt fra formulering af mål og udvikling af ideer til implikationer for driftsorganisationen, personale og borgere tages i betragtning undervejs. Det giver dig den nødvendige beslutningsstøtte til at træffe de valg, der sikrer bedre offentlige ydelser.

Målgruppe

Processen henvender sig til ansatte i regioner og kommuner, der har driftsansvar for offentlige ydelser som for eksempel gadebelysning, sundhedsteknologier, transportflåde osv.
Illustration af innovationsproces i det offentlige

Udbytte

  • Nye ideer til løsninger, som fornyer og optimerer offentlige ydelser
  • Brugbar business case som konkret beslutningsstøtte for innovation til offentlige organisationer
  • Indsigt i fagpersonalets arbejdsgange og borgernes oplevelse af og krav til den offentlige ydelse
  • Viden om implikationer for driftsorganisationen, personale og borgere
  • Ny viden om at arbejde med innovation i offentlige organisationer.