Innovationstjek giver FLK Cabin ny forretningsstrategi og nye kunder

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 21.

Innovationstjek giver FLK Cabin ny forretningsstrategi og nye kunder

FLK Cabin A/S har med udgangspunkt i et innovationstjek fået en ny forretningsstrategi, og de får med deres nyimplementerede teknologier nye kunder ind, som før havde valgt dem fra.

FLK Cabin har en stærk position inden for sit markedsområde. Alligevel opstår en uventet situation, da en af konkurrenterne går i betalingsstandsning og bliver opkøbt af en stor international aktør. FLK Cabin indser, at dette vil styrke konkurrenten, idet de kan gøre brug af tilførte kompetencer inden for bl.a. it og salg.

Hvor skal vi hen?
I foråret 2010 diskuterer ledelsen, hvilken vej virksomheden skal gå i forhold til konkurrencesituationen. Direktør, Tina Skov Andersen så det som en oplagt mulighed at få et innovationstjek. ”Jeg bestilte et gratis innovationstjek hos FORCE Technology. Og jeg blev meget positivt overrasket over den energi og indlevelse, som innovationsagenterne lagde for dagen. Vi fik hurtigt indkredset problemstillinger og valgt det væsentligste,” fortæller Tina Skov Andersen.

Direktør Tina Skov Andersen FLK Cabin

FLK Cabin er grundlagt i 1967 af Frederik L. Koch, der er far til den nuværende ejer og direktør Tina Skov Andersen. Virksomheden producerer specialløsninger inden for førerkabiner til trucks, kraner, rendegravere m.m.

Ny forretningsmodel hev ordren i land
Innovationsagenterne satte gang i en afgørende innovationsproces: en redefinering af FLK Cabins forretningsmodel. ”Resultatet af innovationstjekket blev en helt ny forretningsmodel, som skal hjælpe os til at blive mere effektive i designfasen og samtidig optimere vores produktion,” fortæller Tina Skov Andersen og fortsætter: ”Innovationsagenterne har vist en oprigtig interesse for vores virksomhed, og jeg håber, at andre små virksomheder får øjnene op for de muligheder, et innovationstjek giver. Helt konkret har den nye forretningsmodel været medvirkende til, at vi nu har fået en ny ordre fra et svensk firma. En ordre, som vi har kæmpet for i over 3 år”, afslutter Tina Skov Andersen.