Interaktiv læring - et redskab i arbejdsmiljøarbejdet

Hanne  Skou-Madsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203095

Interaktiv læring - et redskab i arbejdsmiljøarbejdet

Marts 2009

I mange år har relevant arbejdsmiljøuddannelse for medarbejderen på danske arbejdspladser været et krav. Hertil er kurser, sidemandsoplæring og gennemgang af skrevne instruktioner traditionelle metoder. Interaktiv læring er en anderledes metode, som er effektiv, let at distribuere og opdatere, ligesom den er involverende og motiverer brugeren til ny læring. Novozymes har fået udviklet et interaktivt læringsmodul til formidling af arbejdsmiljøkrav til støj.

Interaktive læringsmoduler kan være særligt egnede til virksomheder med stor geografisk spredning, mange ansatte eller læsesvage medarbejdere. Arbejdsliv har udviklet sådanne moduler gennem flere år til forskellige kompetencebehov.

I de seneste år har vi særlig vægtet udfordringerne inden for arbejdsmiljøområdet og formidling til kortuddannede medarbejdere f.eks. inden for rengøringsbranchen. Der er således udviklet læringsmoduler til forflytningsproblematikker, til overholdelse af arbejdsmiljøkrav, og til kompetenceudvikling blandt landets genbrugspladsmedarbejdere.

Tilgodeser forskelligheder
Novozymes danske fabrikker har flere hundrede operatører i produktionsområderne. Fabrikkerne er geografisk spredt. Traditionelt har kursusforløb, arbejdsmiljøinstruktioner og vejledninger været metoder til opkvalificering af arbejdsmiljøviden. Nedenfor ses et skærmbillede fra demoen om støjforebyggelse.

Billede af et interaktivt læringsmodul, hvor der vises et billede af et skilt med "Høreværn påbudt".

Arbejdsliv har sammen med Novozymes udviklet et interaktivt læringsmodul til formidling af støjforebyggelse til medarbejdere i produktionsområderne.

Nu kan produktionsafdelinger få gavn af læringsmaterialet, der er involverende i sin form. Og det virker motiverende på brugerne, ligesom brugen af lyd, billede og tekst understøtter de forskellige læringsstile. Nogle medarbejdere foretrækker at læse, og andre foretrækker at lytte. I Arbejdsliv kombinerer vi specialistkompetencer inden for formidling med kompetencer inden for interaktiv læring. Derved kan vi hjælpe arbejdspladserne med at udvikle:

  • Interaktive læringsløsninger med oplevelser, der er lette at huske.
  • E-læring i øjenhøjde - kompetenceudvikling til medarbejdere, herunder læsesvage.
  • Moduler der tager udgangspunkt i medarbejdernes virkelighed og kan omsættes direkte til arbejdssituationer i hverdagen.
  • Arbejdspladsspecifikke moduler (læringsspil og quiz) – læring, uden at det ligner en læringssituation - simpelt, hurtigere og billigere end de større og ofte kostbare løsninger.

    Se demo fra interaktivt læringsmodul til Novozymes