Læs og Skriv på Toms – en metode til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 44.

Læs og Skriv på Toms – en metode til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø

Op mod 800.000 voksne danskere har så ringe læse- og skrivekompetencer, at de kan have svært ved at leve op til kompetencekravene på arbejdsmarkedet. Nogle er ordblinde, mens andre på grund af dårlig skolebaggrund har svært ved at læse og skrive selv relativt enkle tekster.

I virksomheden Toms Gruppen A/S oplever man, at løsningen af arbejdsopgaverne og sikkerheden på jobbet stiller øgede krav til medarbejdernes læse- og skrivekompetencer.

Toms har en stor interesse i at bidrage til medarbejdernes kompetenceudvikling, så Toms også fremover har kvalificeret arbejdskraft til rådighed. Dette er baggrunden for, at Toms Gruppen A/S i årene 2010 og 2011 har gennemført udviklingsprojektet ‘Læs og Skriv på Toms’.

Evalueringsrapporten er udarbejdet af de eksterne konsulenter fra Teknologisk Institut og Mærsk Nielsen HR, der også har fungeret som proceskonsulenter gennem hele projektforløbet.

Evalueringsrapporten starter med et resumé af evalueringen. Derefter kommer en beskrivelse af projektets formål, målgruppe, aktiviteter og metoder. Så kommer en kort gennemgang af, hvordan projektet er blevet evalueret. Resultaterne af udviklingsprojektet kan læses i kapitlet 'Projektets resultater', der indeholder en række underafsnit, der bl.a. relaterer sig til projektets succeskriterier og resultatmål. Det sidste kapitel fortæller om formidling af projektets resultater, og hvordan resultater kan anvendes både internt i Toms og i andre virksomheder.

I bilaget er en statistik over deltagerne i læse- og skriveundervisningen på Toms.

Rapporten kan downloades her:

 

Der er også produceret et videomateriale i projektet, der kan hentes her: