Lean Case: Shuangxi Garment Co.

Kry  Herholdt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 37 13.

Lean, Shuangxi

Lean Case: Shuangxi Garment Co.

Denne case beskriver Teknologisk Instituts arbejde med analyse, test og implementering af Lean-principper i produktionen hos den kinesisk-udenlandske tøjproducent Shuangxi Garment Co. i Kina. Casen viser, hvordan implementering af flowproduktion med sammenlægning af delprocesser har reduceret Shuangxis interne transport med 70% og antal håndteringer pr. emne med 85% samt øget produktiviteten i fabrikkens færdiggørelse med 30-40%.

I byen Quanzhou ved den kinesiske østkyst, lige ud for Taiwan, ligger tøjproducenten Shuangxi Garment Co., der siden sin grundlæggelse i 1988 har udviklet sig til i dag at producere omkring 28 millioner stykker tøj på sin 30.000 kvadrat­­meter store produktionsfacilitet. Shuangxi er et kinesisk-udenlandsk joint venture og hele fabrikkens produktion eksporteres ud af Kina til kunder over hele kloden.

Shuangxi beskriver selv sin produktionsfilosofi som ”førsteklasses produkter, førsteklasses service og kunden kommer altid først”. Derfor ligger kvalitetskontrol og optimering af produktionen efter kundens behov Shuangxis ledelse meget på sinde. Men der kan imidlertid ofte være lagt fra ord til handling, og Shuangxi bad derfor Teknologisk Institut om hjælp til opgaven.

Optimeret produktionsflow
To erfarne Lean-konsulenter, Arne og Kry, blev sendt til Kina. Efter en dags rundgang i produktionen opstillede de to konsulenter en række forbedringsforslag, og inden for den uge besøget varede, var de første ændringer blevet testet.

Grundtanke i Lean er først at fjerne de aktiviteter, der ikke er værdiskabende eller nødvendig. Derefter reduceres aktiviteter, der ikke er værdiskabende, men dog nødvendig. Og til sidst reduceres tiden for de værdiskabende aktiviteter. Shuangxi havde specielt et problem med unødvendig håndtering af tøjet. Kry og Arnes løsning eliminerede den unødvendige, ikke-værdiskabende transport og håndtering fra 10-11 transporteringer og 26 håndteringer til 3 transporteringer og 4 håndteringer af hvert stykke tøj.

Lean flow and layout_630pxlImplementering
Shuangxi tog med det samme imod forslaget, og inden for få måneder var det implementeret. ”Vi har allerede implementeret to af Kry og Arnes forslag til forbedring. Det ene er et Lean-system til færdigbehandlingen, og det andet er at bruge den samme rullevogn gennem hele produktionsprocessen. Vi har også lave andre små forandringer,” fortæller Roy Yang fra Shuangxi.

En god Lean-proces har ikke kun fokus på flow, men i lige så høj grad også på detaljer. Et godt princip kan være at reducere antallet af håndteringer ved at slå processer sammen, hvilket var tanken bag den anden forbedring, som hurtigt blev taget i brug.

I Lean-fremstilling tænker man, i designet af en nyt produktionsopstilling, over tilstedeværelsen af værdiskabende aktiviteter (skæring, syning og pakning) og ikke-værdiskabende aktiviteter (håndtering og transport). Uden deres besøg opsatte og testede Arne og Kry en omstrukturering af Shuangxis færdigvarebehandling, der havde til formål at reducere antallet af håndteringer og øge fleksibiliteten gennem en simpel omrokering til et U-formet set-up. Opstillingen blev testet under konsulenternes tilsyn.

Lean, fold and pack_630pxl

Ændret holdning til forandring
Formålet med enhver forbedring er at eliminere eller reducere tab. En god tilgang er altid at teste før implementering. Det kan man fx gøre ved at bruge PDCA-tilgangen. PDCA står for Plan, Do, Check, Act. PDCA er en cyklisk metode, hvor en test af det nye set-up planlægges, testes og evalueres, hvorefter processen gentages indtil den giver et tilfredsstillende resultat, der så implementeres.

”Plan-Do-Check-Act-tilgangen og de andre principper i Lean er nyttig metoder til at implementere forandringer i vores produktion. De gør vores produktionsledelse i stand til at forandre sig og acceptere nye idéer. Derefter kan vi så ændre ting skridt for skridt,” vurderer Roy Yang.

Samlet vurdering
Roy Yang udtaler om sit samarbejde med Teknologisk Institut: ”Holdet fra Teknologisk Institut tilførte os avancerede idéer vi ikke selv havde fået, som har forbedret flowet i hele vores produktion. Med disse åbenlyse produktivitetsforbedringer, vi allerede har opnået, in mente vil jeg derfor stærkt anbefale andre at arbejde sammen med Arne Kolze og Kry Herholdt i lignende Lean-projekter.”

Lean er en afprøvet metode til at opnå øget produktivitet, reduceret lead time og mere effektiv udnyttelse af ressourcer såsom plads og mandskab. Teknologisk Institut har mange års erfaring med analyse og implementering af Lean-processer og udbyder også en uddannelse til Lean Navigatør i Produktion, for produktionsansvarlige, der selv ønsker at kunne fortage Lean-forbedringer.