Lean i 5 trin

Kry  Herholdt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 37 13.

Lean i 5 trin

Når man vil indarbejde Lean i sin virksomhed, kan man tage fat i følgende 5 trin:

1. Identificér de værdiskabende aktiviteter

  • Vil kunden betale for denne aktivitet eller proces?
  • Sker der en forædling af produktet?
  • Gennemføres processen rigtigt første gang?

Hvis ”Ja”, så har vi en værdiskabende aktivitet!

2. Kortlæg hele værdistrømmen

  • Hvilke processer og aktiviteter har vi fra kundehenvendelsen til vi leverer varen?
  • Hvilke processer og aktiviteter i forløbet er ikke værdiskabende og ikke nødvendige?

Fjern de ikke værdiskabende og ikke nødvendige aktiviteter – og ”bind” værdistrømmen sammen igen.

3. Skab flow i værdistrømmen

  • Flowet i den trimmede værdistrøm optimeres ved at se på: Layout, seriestørrelser, kapacitetsudjævning, lagerstyring m.m.

Lad strømmen flyde!

4. Indfør ”Pull” og producér kun til kundeordre

  • Har vi færdigvarer, som aldrig forlader vores lager?
  • Hvordan kan vi producere, så kunderne får varer til tiden, uden at vi har varen på færdigvarelager?
  • Hvordan styrer vi varestrømmen lettest muligt – eventuelt med kanban?

5. Fasthold Lean med løbende forbedringer

  • Involvér hele organisationen i at jagte forbedringer og spild
  • Opbyg et system for indsamling af ideer, for hurtig opgaveløsning og for synliggørelse af resultaterne

Sæt fokus på succeserne – så kommer de næste meget lettere!

 

Se den samlede oversigt over Teknologisk Institut's kurser indenfor Lean, 5S, TPM, Navigatør og generel procesoptimering