Lean Thinking - Forside

Kry  Herholdt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203713

Lean Thinking - Forside

 

Lean i 5 trin
Lean i 5 trin

Billede fra en produktionsvirksomhed
Produktionen

Et eksempel på orden i administrationen
Administration

Litteratur til Lean
Litteratur

 

Begrebet Lean er opstået i starten af 90’erne, hvor en analyse af bilindustrien i USA, Europa og Japan synliggjorde nogle markante forskelle. Lean karakteriserer de strømlinede principper, man har arbejdet med i Toyota-fabrikkerne i Japan gennem mange år - i modsætning til den ”tunge masseproduktion”, der er symbolsk for de amerikanske bilfabrikker.

Lean er et ledelsesværktøj, som bruger andre kendte værktøjer til en samlet optimering af forskellige processer i en virksomhed. Lean bruges til i videst muligt omfang at tilføre et produkt en merværdi ved at fjerne spild i alle virksomhedens ressourceområder samt fokusere på kundeværdien i produktet.

I Lean fokuseres på 7 typer af spild: Overproduktion, ventetid, transport, lager, unødvendige processer, unødvendige bevægelser og fejlproduktion.

Hvordan ser man, om en virksomhed er Lean?

  • Man ser et strømlinet vareflow med få varer i arbejde
  • Der er få fejl i produktionspapirer og råmaterialer
  • Man finder orden og systematik i værktøjerne
  • Der er etableret U-layout og flermaskinbetjening
  • Der arbejdes med hurtige omstillinger på maskinerne
  • Produktionen er ordrestyret

Med Lean tænkning i virksomheden er der konstant fokus på at reducere omkostninger og fjerne spild i en endeløs stræben efter perfektion!

Se den samlede oversigt over Teknologisk Institut's kurser indenfor Lean, 5S, TPM, Navigatør og generel procesoptimering