Markedet for servicerobotter trodser finanskrisen

Søren Peter Johansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202859

Markedet for servicerobotter trodser finanskrisen

Markedet for servicerobotter trodser finanskrisen

På trods af den verdensomspændende økonomiske krise går markedet for servicerobotter en lys fremtid i møde. Ifølge en ny rapport udarbejdet af den amerikanske markedsanalysevirksomhed MarketsandMarkets forventes det totale marked for servicerobotter at opnå en stigning på 17,4 % fra 2012 til 2017.  

Generelt har robotteknologiske løsninger gennemlevet en rivende udvikling, hvor de i dag blandt andet bliver brugt i industrielle sammenhænge til at skabe konkurrencemæssige fordele i produktionen og inden for velfærd til at skabe værdi og bedre livskvalitet for den enkelte i hverdagen. Inden for de seneste år har specielt servicerobotter taget et stort skridt og er nu inde i en fase, hvor der fokuseres på at skabe et forhold mellem robotter og mennesker, og gøre robotterne til en integreret del af vores dagligdag. Det globale marked for servicerobotter er drevet af faktorer som et stigende antal af ældre, tilskud fra regeringer, større og flere investeringer i robotteknologi, integreringen af robotteknologi i allerede implementeret teknologi såsom mobiler, tablets og diverse husholdningsapparater osv. Alt dette afspejler sig i tallene fra MarketsandMarkets' rapport, som indeholder en forudsigelse af det globale marked inden for servicerobotter, der beretter om en stigning på 17,4 % fra 2012 til 2017.

Udviklingen af servicerobotter
I dag er de teknologiske værktøjer mere simple at anvende end tidligere og bliver brugt af både professionelle og private personer. Ydermere bliver der udviklet og fremstillet flere og flere robotter til lavere priser og generelt forventes prisen på servicerobotter at falde i fremtiden, hvilket giver mulighed for anvendelse af robotter i flere sektorer samt for flere private. De nyeste servicerobotter ses inden for alt fra landbrug til rengøring, og de teknologiske systemer bliver i dag udviklet med en forventning om, at det i fremtiden bliver normen, at de fungerer som personlige assistenter for den enkelte borger i dagligdagen.

I takt med, at antallet af ældre stiger i de kommende år, vil vi se en stigende efterspørgsel på servicerobotter, som er en vigtig faktor, der er med til at trodse den økonomiske krise: "Med flere og flere ældre og økonomiske udfordringer, vil vi se mangel på hænder - det er her servicerobotterne kommer ind i billedet. De kan hjælpe med at varetage nogle af de simple opgaver så medarbejderne har mere tid til opgaver, hvor de skaber værdi. Generelt vil man gerne være mere omkostningseffektiv og det er man ikke, hvis man har medarbejdere, der udfører arbejde, som ligger langt under deres kvalifikationer", udtaler Jacob Kortbek, konsulent, Teknologisk Institut.

Stadig arbejde der skal gøres
Servicerobotterne består af flere teknologiske subsystemer, der er koblet sammen. For at få servicerobotterne ud i de private hjem skal der i fremtiden fokuseres mere på at få optimeret subsystemerne, så robotterne kan assistere så naturligt som muligt og agere på intuitiv vis: "Inden for servicerobotter bliver der i dag arbejdet på højtryk for at få gjort dem mere selvtænkende, så de kan agere ud fra, hvilken situation de bliver sat i. Hvis robotten for eksempel kører ind i noget, skal den selv kunne finde en løsning, huske denne løsning og på den måde selv forbedre sin service. Der skal også arbejdes på, at det i fremtiden skal være muligt for brugeren at være med til at programmere servicerobotten, som vi for eksempel ser med industrirobotten Robot Co-Worker, for på den måde at tilpasse robotten bedre til den enkelte", udtaler Jacob Kortbek.

Danmark er med på noderne
De store spillere på det robotteknologiske marked inden for servicerobotter er Honda Motors (USA), iRobot (USA), AB Electrolux (Sverige), Sony (Japan), Fujitsu (Japan), Toyota (Japan), GeckoSystems (USA) og Yujin Robot (Sydkorea), men også Danmark er med på noderne når det gælder udviklingen og implementeringen af robotteknologi. I professionelle sammenhænge har vi i Danmark blandt andet den yderst højteknologiske logistikrobot TUG, som i skrivende stund bliver testet på Sygehus Sønderjylland og i private sammenhænge har vi blandt andet robotter inden for husholdning, uddannelse og assisterende robotter til ældre og personer med fysisk funktionsnedsættelse, såsom spisemaskinen.

Også Teknologisk Institut har store forventninger til servicerobotterne: "Jeg er helt sikker på at servicerobotterne vil blive mere almindelige at se i de private hjem. Vi er allerede nået langt, men det er også en udvikling, der vil ske gradvist. Specielt på sygehusene vil vi se mere og mere til robotterne - her er mange omkostninger forbundet med logistik, og her passer servicerobotterne rigtig godt ind, da de er gode til at udføre de logistiske opgaver", siger Jacob Kortbek.

Læs mere om rapporten her.

Kilde: MarketsandMarkets - www.marketsandmarkets.com