Miljøvenlig lampeolie revolutionerer markedet

Henning Sejer Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201433

Blindkilde A/S har gennemført et transformativt innovationsforløb. De har taget skridtet fra interiørdesign til miljøvenlig kemikaliedesign og er nu på markedet med et innovativt produkt.

Miljøvenlig lampeolie revolutionerer markedet

Gennem et samarbejde med Center for Idé & Vækst og en Videnkupon i bagagen har Blindkilde A/S taget skridtet fra interiørdesign til miljøvenlig kemikaliedesign. De har i dag skabt et nyt forretningskoncept og er nu på markedet med et innovativt produkt.

Da Sikkerhedsstyrelsen i foråret 2008 er ved at sætte en stopper for Blindkildes salg af olielamper, på grund af de konventionelle lampeoliers sundhedsfare, er virksomheden tvunget ud i en redefinering af deres produkter. Samtidig er markedet gået i stå på grund af finanskrisen.

Ud af krisen med nyt forretningskoncept
Blindkilde nægter at give op og sætter sig for at løse problematikken i et bredere perspektiv.
”Vi ville skabe en forretningsmæssig løsning baseret på en ny og sikker lampeolie, som kunne erstatte de eksisterende konventionelle sundhedsskadelige produkter,” fortæller Direktør Kristian Møller.

Virksomheden kickstarter derfor et innovationsforløb og ansøger om en Videnkupon på 100.000 kr. Dette bliver startskuddet til søster-virksomheden Agowa ApS, og målet er at udvikle en ny lampeolietype, der løser de sundhedsskadelige problematikker og giver et miljøvenligt alternativ til de konventionelle produkter.

Innovativ tænkning sikrer succes
Center for Idé & Vækst er Blindkildes partner i idéudviklingsfasen både på det strategiske og taktiske niveau. Gennem ny viden og rådgivning udvikler Blindkilde en miljøvenlig og sikker vegetabilsk-baseret lampeolie, som nu er patentbeskyttet.

”Samarbejdet med Center for Idé & Vækst gav meget mere end ny viden og rådgivning. Vi fik en partner, som støttede vores projekt, og som troede på vores idéer. Det var psykologisk vigtigt i forhold til realisering af projektet,” forklarer Kristian Møller.
Produktet er i dag på hylderne i flere lande verden over. Salget boomer, og Blindkilde har for længst opnået break-even på deres millioninvestering.

Læs historien i en printvenlig version her: