Ny velfærdsteknologi skal testes til at hjælpe handicappede borgere

Troels Oliver Vilms Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 20 83.

Double

Ny velfærdsteknologi skal testes til at hjælpe handicappede borgere

Teknologisk Institut søger en kommunal samarbejdspartner til at teste fjernkommunikations-teknologi Double i den danske sundhedssektor. Med Double kan brugerne mobilt være til stede - selv om de for eksempel er 'bundet' til en sygeseng.

Double er en velfærdsteknologi inden for telekommunikation udviklet af den amerikanske virksomhed Double Robotics. Kort fortalt er Double en robot på hjul, hvorpå der er monteret en iPad, som alle kan få forbindelse til via en app og på den måde fjernstyre robotten.
Double anvendes allerede i USA både til privat og professionel brug og sælges blandt andet også i den amerikanske Apple Store til en pris på knap 14.000 kroner.

- Double er en allerede velafprøvet teknologi til telekommunikation, som vi ser, kan have et stort potentiale inden for sundhedssektoren. Det skal vi selvfølgelig have testet, og til det søger vi en kommune, som kunne tænke sig at indgå i et projekt med os, siger Jakob Iversen, seniorkonsulent ved Teknologisk Institut.

Med Double er man altid i øjenhøjde med den, man taler med - om personen sidder eller står,
da man selv kan justere robottens højde via sin iPhone eller iPad. Derudover kan den være let at anvende for alle, som allerede har styr på at bruge apps.

I USA anvendes Double blandt andet af virksomheder, da den gør det muligt for den travle medarbejder både at være på kontoret via robotten og ude af huset. Men også privatpersoner er begyndt at tage teknologien til sig som et decideret hjælpemiddel. For eksempel anvender en
16-årig teenager, som efter en ulykke er blevet lam i benene og skal gennem et længere behandlingsforløb, nu Double til stadigvæk at kunne deltage i undervisningen på sin skole.
Gennem Double er han i stand til stadig at være social med sine kammerater, og ikke komme bagud i undervisningen.

- Teknologisk Institut ser derfor mange muligheder i Double. Det er selvfølgelig oplagt at få testet Double som kommunikationsmiddel mellem omsorgspersoner og borgeren, der befinder sig i eget hjem. Generelt er det sådan med telekommunikation, at det giver borgeren en større tryghed hurtigt at kunne komme i kontakt med pårørende og plejepersonale, mens omsorgspersonerne sparer tid på transporten, og dermed har mere tid til den egentlige service. Og her vil det være relevant at få testet Doubles anvendelighed i praksis. Men egentlig er der uanede muligheder, som det også ses med eksemplet fra USA, siger Jakob Iversen.

Double kan ses og prøves i Teknologisk Instituts formidlingscenter for velfærdsteknologi, CareLab. Desuden vil Double, den 23. januar 2014, være at finde til Velfærdens Innovationsdag 2014, præsenteret af Teknologisk Institut.