Produktkort: Få udbytte af din trivselsmåling
Trivselsmålinger kan være utroligt bøvlede at igangsætte, gennemføre - og ikke mindst at handle på efterfølgende. Det er både i forhold til, sammen med arbejdspladsen, at afgrænse, hvilken type undersøgelse der skal iværksættes og gennemføres. Om der skal tages udgangspunkt i eksisterende opsatte måleværktøjer, bruges andre anerkendte værktøjer, som fx NFA's 3-dækker, eller der skal udvikles helt egne værtøjer og spørgsmål.
Teknologisk Institut har mulighed for at forestå gennemførslen af både papirbaserede og elektroniske målinger (via e-mail).
Faser i en trivselsmåling kan være:
- Forberedelse og afgrænsning af trivselsundersøgelsen.
- Gennemførsel af spørgeskemaundersøgelse.
- Analyse af resultat og præsentation af resultatet for relevante ledere og medarbejdere.
- Prioritering ud fra resultatet, fælles dialog og involvering.
- Igangsætte handlinger og løsninger for berørte ledere/afdelinger/medarbejdergrupper.
- Opfølgning: Har de ting, vi har igangsat, virket? Justering af indsats.
Vi har bl.a. været med til at gennemføre trivselsmålinger, analysere måleresultater og gennem inddragende processer handlet på trivselsmålinger for:
- Region Midtjylland i projektet 'Nærvær i Arbejdet'.
- Region Hovedstaden i projekterne 'Nærvær i Arbejdet' og '5 i 12 - Bedre trivsel og arbejdsmiljø i Region Hovedstaden'.
- Det Danske Filminstitut.
- Biblioteksstyrelsen.
Vi har også for Moderniseringsstyrelsen (det tidligere Personalestyrelsen) været med til at kvalificere værktøjet 'Trivselmeter', som har været anvendt på statens virksomheder og i flere kommuner.