"De mærkelige koder" - Extended Packaging - mulighederne

Finn  Zoëga

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203170

"De mærkelige koder" - Extended Packaging - mulighederne

Mere generelt kan man forestille sig en verden med:

  • Muligheder for at få adgang til oplysninger, illustrationer, vejledninger og indkøbsoplysninger
    - når som helst, hvor som helst i værdikæden via oplysninger direkte fra varers emballage
  • Nem adgang til ernæringsmæssige oplysninger, opskrifter, instruktioner mv.
  • Nye metoder for kundeadfærdsanalyser og dialog med kunder
  • Nye metoder for instruktioner og vejledninger til salgs- og servicepersonale
  • Mobile salgs- og rabatkuponer plus andre salgstiltag
  • Sporbarhedsværktøj til både store og små handelspartnere i forsyningskæden

Disse muligheder går under betegnelsen ”Extended Packaging” et begreb, som er beskrevet her, og som både rummer teknologierne, der ligger bag, men tillige det potentiale, der er for at udvikle sin forretning via disse.

Et eksempel på anvendelsen af QR-koder i Korea

Nu er det jo nok ikke alle de eksempler, der kan ses fra udlandet, som kan anvendes direkte, og overføres i en dansk kontekst.

Hvad mener I om eksemplet fra Korea med at bygge et supermarked op via en række plakater på en togstation, hvor man med en mobiltelefon kan scanne og bestille varerne? Når man nu i Danmark i de fleste hjem har adgang til en PC, hvor man i ro og fred kan sidde og bestille sine varer over Internettet – med måske 5 – 7.000 varenumre?

Ja – ikke? Det er et meget sjovt eksempel – men man skal simpelt hen tilpasse sig det marked, man befinder sig i.

Et andet spørgsmål er om man ikke ligeså godt kan bruge den 1D-stregkode (fx EAN-13 eller UPC-A), der allerede sidder på produktet – der er her tale om en international standard – hvad QR-koden ikke er.

Der er vel ingen, der synes, det direkte pynter med flere stregkoder på en flot designet emballage? Og slet ikke dem, der har brugt timer og mange penge på at udvikle smarte emballager.

Mange virksomheder er simpelthen ikke opmærksomme på, at det er muligt at bruge den EAN-13 stregkode, som i forvejen er på emballagen.

Mobiltelefonerne (smartphones) kan i dag læse stor set alle typer stregkoder, hvad enten disse er 2D- eller 1D stregkoder – og hvorfor så ikke bruge det, der i forvejen er en international standard?