"De mærkelige koder" - Scanningkoder

Finn  Zoëga

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 70.

"De mærkelige koder" - Scanningkoder

”Scanningskoder er blevet et hit” – kan man læse i en overskrift i Berlingske Business fornyligt.

Men hvad er det med de koder? QR-koder (Quick Response) kaldes de – dem der ses alle vegne i markedsføring, og på plakater snart alle steder.

Vi har tidligere beskrevet teknik og udvikling i relation til handlen i supermarkeder.

Se også eksemplet på vor hjemmeside www.teknologisk.dk/specialister/28676.

QR-code, som demonstrerer anvendelsen

 

 

 

Hvis en mobiltelefon er tilgængelig, så prøv at scanne denne QR-kode.

 

 

Eksemplerne vi for det meste ser, er forskellige former for markedsføring, og det kan da være interessant nok i denne sammenhæng, men der er mange andre anvendelsesmuligheder.

Se fx nogle af de her nedenfor nævnte områder, hvor forskellige applikationer kan udvikles til brug på tværs i værdikæden.

Forretningsapplikationer, der er blevet identificeret som særligt relevante i værdikæden:

  • Information på emballager: Forbrugerne kan få adgang til yderligere oplysninger om produkter via deres mobiltelefon.
  • Indhold, køb og levering: Digitale produkter såsom videoer, spil og musik kan afprøves og sælges via mobiltelefoner.
  • Mobile rabatkuponer: Mobiltelefoner bruges både til at fange og indløse kuponer og rabatter.
  • Godkendelse: Mobiltelefoner bruges til at kontrollere, hvorvidt et produkt er ægte.
  • Genbestilling: Mobiltelefoner bruges til genbestilling af tidligere købte produkter, ved at ordrer sendes til leverandøren i et standardformat.
  • Mobil selv-scanning: Forbrugere i supermarkeder benytter deres mobiltelefon (snarere end en enhed fra supermarkedet) til at scanne varer, mens de gør deres indkøb.
  • Kommunikation mellem producent og kunder – professionelt og privat.