Robot CoWorker for Assembly - Oplevelse

Søren Peter Johansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 59.

Robot CoWorker

Robot CoWorker for Assembly - Oplevelse

En Robot CoWorker bør bedømmes og opleves som et redskab, omend et ret komplekst et af slagsen. Ingen bør føle sig truet af en hammer, et bor eller lignende redskaber.

Det samme skal gælde for en Robot CoWorker: Den er et redskab, og den kan ikke arbejde helt på egen hånd. Den har brug for træning og instruktion for at løse en hvilken som helst given opgave. Desuden kan hverken robotbyggere, robotudviklere, eller for den sags skyld det akademiske miljø, stå for denne træning, fordi konceptets smidighed vil gå tabt med den tilgang.

Vi har brug for menneskelige arbejdere til at træne robotterne.

Dette skaber et behov for at kigge dybt ind i menneske-robot-interaktion og brugeroplevelser såvel som gængs interaktionsteknologi på forbrugermarkedet i dag. Det skal være og føles nemt at programmere og konfigurere en robot.

Hvis LEGO kan skabe en Mindstorms-legetøjsrobot, børn kan programmere og konfigurere, burde det også være muligt i produktionsscenarier. Selvom dette virker plausibelt, skal der tages hensyn til mange flere variabler, når robotkonceptet flyttes fra legetøj til redskab. Gribestyrke, fleksible objekter og indlejring af robotten i et sikkert miljø - hvor der tages højde for både produktionsprocessen og de menneskelige arbejdere - kræver opmærksomhed.

Og når jobbet ikke er blevet specificeret dybdegående, er det ret komplekst at regne ud, hvordan robotten skal præsentere og kommunikere sin egen tvivl omkring den opgave, den er ved at lære, samt hvordan den menneskelige arbejder kan redefinere læringsscenariet.

Teknologisk Institut har en bred viden omkring medieteknologier, som kan blive brugerfladen til Robot CoWorker:

  • Microsoft Kinect - til gestikulationsbaseret træning af robotarme
  • Microsoft Pixelsense - objektgenkendelse og stigenerering
  • Mobile enheder
  • Sensorer