Robotter og 'hype'

Søren Peter Johansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202859

En beskrivelse af stadierne i Gartner's HypeCycle.

Robotter og 'hype'

Hvis du havde 1 million kroner, som skulle investeres i Robotteknologi, hvad ville du så vælge? Valgmulighederne er mange. Som investor kan markedet for Robotteknologi virke uoverskueligt, når man skal vurdere, hvor man bør satse sine penge i fremtiden.

Gartner Inc., et verdenskendt selskab inden for forskning og analyse af IT, kan hjælpe dig et skridt på vej mod det rigtige investeringsvalg. Hvert år laver de en såkaldt ’HypeCycle’, der er en analyse af nye teknologier, ’Emerging Technologies’, på vej frem. Analysen giver en generel nøgtern vurdering af, hvor en teknologi befinder sig i forhold til markedet.

Analysen følges hvert år af investor verden over, der bruger ’HypeCycle’ som et redskab til deres analyse og vurdering af, hvornår en teknologi er moden til at investere i, i forhold til teknologiens fremtidige værdi og risiko.

Er man tidligt ude og investere, mens teknologien stadig er et abstrakt koncept, skal man være klar over de udfordringer, der kan komme. Det er med høj risiko at investere tidligt, men også med stor gevinst, hvis det lykkedes.

Et håndgribeligt redskab

En HypeCycle er ikke en videre akademisk model. Den baserer sig primært på behovsanalyse og tendens samt medieomtale og bevågenhed. Modellen bruges til at illustrere og beskrive interessen eller “hype”, når en ny teknologi introduceres samt den efterfølgende nedgang, som almindeligvis følger ”hype”. Den tager udgangspunkt i fem faser, som et marked typisk indretter sig efter:

  • Technology Trigger
    Behovet opstår, forskning og udvikling påbegyndes. Her vil man typisk begynde at spå om, hvor lang tid der går, før teknologien vil blive en hyldevare, og i hvilken form forretningsmodellen vil tage sig ud.
  • Peak of Inflated Expectations
    Afhængig af tilførte ressourcer og markedsstrategien vil der opstå en "hype" som bygger forventningerne til teknologien op. Disse forventninger vil ofte være umulige at indfri, da der stadig er mange ubesvarede spørgsmål til teknologi, behov og forretningsmodel.
  • Trough of Desillusionment
    Når forventningerne til teknologien brister, vil der opstå usikkerhed og tvivl om, om det kan realiseres. Man vil opleve en del negativ presseomtale. Hvis man som investor opgiver her, vil nogle selskaber risikere at gå til grunde. Teknologien vil formentlig overleve i en anden form et andet sted, en anden tid.
  • Slope of Enlightenment
    Man har nu fundet det rette produkt, den rette forretningsmodel og kan adressere det rigtige behov. Der begynder at opstå et reelt billede af teknologien og dens muligheder. Yderligere fordele og praktiske anvendelser opdages. Den begynder at blive adopteret af et bredere og mere pragmatisk marked.
  • Plateau of Productivity
    Når teknologien når denne sidste fase, er fordelene ved den åbenlyse og accepteret. Omtaler vil gå på produktivitet, d.v.s. de behov som teknologien løser, mere end teknologien i sig selv.

Gartner’s bud på Robotteknologiernes HypeCycle

I de seneste mange år har robotter eller ’mobile robots’ befundet sig på Gartner’s HypeCycle. Begrebet ’mobile robots’ som Gartner anvender som term, defineres noget uklart af Gartner selv, men begrebet dækker principielt over mange ting inden for robotteknologi – dog ikke selvkørende biler.

’Mobile robots’-teknologierne har ikke flyttet sig bemærkelsesværdigt de seneste fem år, og de vurderes fortsat til at være mere end 10 år fra markedet.

Nogle vil mene, at robotstøvsugere og transportrobotter til hospitaler, som f.eks. Aethon TUG, er noget tættere på markedet end 10 år. Det er efterhånden velafprøvede teknologier, som godt nok har nogle begrænsninger og forbehold, der fortsat udvikles på at få løst. Men derfor skal man anvende denne meget generaliserende HypeCycle med omtanke.

Hvad kan man i virkeligheden bruge en HypeCycle til?

Principielt burde der laves en HypeCycle eksplicit for hver af de forskellige robotteknologier. En term som ’mobile robots’ er simpelthen for stor og unuanceret.

Robotstøvsugeren for eksempel burde ligge i området omkring ’Trough of Disillusionment’, da snakken og omtalen går på mange ydre parametre, frem for de rene tekniske, der stadig har nogle udfordringer i større generelle udrulninger.

Inteco Robotics har lavet en robot til renovering og nedrivning, som kan fungere i områder, der ellers ville være farlige for mennesker at befinde sig i. Hvis den kan dække behovet tilstrækkeligt, vil den bevæge sig hurtigt fra ’Technology Trigger’ til ’Plateau of Productivity’. Der er dog stadig ting at være opmærksomme på omkring forretningsmodel og rentabilitet i en sådan teknologi.

Telepresence har udviklet mobile robotter med kamera og lyd, der kan fjernstyres over distancen via internettet. De kunne for eksempel anvendes af sygeplejersker til at overvåge medicinindtag i hjemmet. Double Robotics har lavet et flot, generisk og ikke mindst priseffektivt produkt, der kan kontrolleres med almindelige iPads. Den kører på to hjul som en Segway, og systemet sørger selv for kontinuerlig balancering, så den ikke vælter.

Flere mobile robotter kører på hjul eller larvefødder, og det sætter nogle naturlige begrænsninger i forhold til f.eks. trapper. Om markedet virkelig er 10 år væk, er ikke kun et spørgsmål om teknologien, men også om markedet er parat til at flytte sig den anden vej, for at imødekomme og arbejde sig uden om de naturlige udfordringer en given teknologi kan have.

Derfor bør man anvende HypeCycle-analyser og se dem sammen med Geoffrey A. Moore's tankegang om 'kløften' (chasm) i en go-to-market strategi og et produkts livscyklus - dét er dog en helt anden historie!

Så hvad kan man i virkeligheden bruge en HypeCycle til? Udover at den kan rette yderligere fokus på robotter i investor-kredse, er ingen vel rigtig i tvivl om, at fremtiden inkluderer robotter i stor udstrækning. Spørgsmålet er så snarere, hvem der bliver for robotterne, hvad Microsoft har været for PC-software, hvad Apple har været for telefoner, hvad Samsung har været for fladskærme osv. Det spørgsmål besvares, når en teknologi parres med den rigtige investor på det rigtige tidspunkt. Og da fokus bliver flyttet i robotternes retning, så kan det tegne sig væsentlig anderledes, end de HypeCycles vi har set de seneste mange år.

Vi venter derfor i spænding på Gartner's HypeCycle for 2013, der snart ventes offentliggjort. Vi følger selvfølgelig op på robotterne!