SeniorOnline - Nye veje til digital inklusion

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 44.

SeniorOnline - Nye veje til digital inklusion

Center for Arbejdsliv har arbejdet i projektet SeniorOnline med udvikling af nye veje til digital inklusion af it-uvante ældre frem mod 2015, hvor det offentlige har digitaliseret kontakten med borgerne. Projektet var finansieret af Velux Fonden og sluttede oktober 2013.

Digitalisering af det offentliges kontakt med borgerne har rummet muligheder og udfordringer for udvikling af det danske velfærdssamfund. Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi arbejdede med et mål om 80 procent digitalisering af alle borgerhenvendelser inden udgangen af 2015. En stor gruppe borgere ville have brug for hjælp i overgangen til Det Digitale Danmark. Mange ældre mennesker var ikke vant til pc og internet og havde brug for nye digitale færdigheder.

To billeder; den ene sidder der et ældre par på græsset med hver deres tablet i hånden. På det andet sidder en bedstefar med sin barnebarn på skøddet og ser på en bærbar computer.

Center for Arbejdsliv har undersøgt problemstillingen og udviklet et redskab, der skulle være med til at sikre den bedst mulige hjælp til de ældre, der havde behov for det.

- Vi håber på at afklare, hvilke forudsætninger der skal være til stede, for at alle ældre kan inkluderes i det danske samfund, når den offentlige service er fuldt digitaliseret i 2015, siger Claus Müller, seniorkonsulent i Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut.

Igennem en donation fra Velux Fonden var Arbejdsliv ude og tale med de ældre og finde ud af, hvilke ressourcer de havde, og hvor begrænsningerne fandtes. Ud fra disse input skulle de centrale aktører, der arbejdede med digitaliseringen, være med til at finde løsninger, så alle borgere kunne komme i dialog med det offentlige, uanset om de var digitale eller ej.

- Det er vigtigt, at vi får talt med de mennesker, det handler om - så vi kan være sikre på, at vi finder deres udfordringer. På den måde kan vi råde myndighederne til at sætte ind de rigtige steder, siger Claus Müller.

Resultatet fra undersøgelserne er mundet ud i en brugervenlig, elektronisk interaktiv udgivelse, der støtter ældre mennesker i overgangen til digital kommunikation med det offentlige. Den 24. september 2013 afholdtes der i forbindelse med projektet en konference på Teknologisk Institut, der satte fokus på digital inklusion af ældre medborgere.

Se det elektroniske formidlingsmateriale her: http://demo.e-guides.dk/senior/