Sociale medier - dansk erhvervslivs konkurrencefordel

Signe  Skov-Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202768

Sociale medier - dansk erhvervslivs konkurrencefordel

Af Signe-Skov Hansen, Teknologisk Institut, innovationskonsortiet CBI - Community-Based Innovation

Hvis sociale medier skal være andet og mere for forretningen end noget, direktørens kyndige 16-årige nevø tager hånd om i weekenden, så er det nødvendigt at få tilpasset virksomhedens strategi.

Tallene siger det i sig selv.  40 pct. af danske virksomheder bruger sociale medier. Tal fra Erhvervsstyrelsen viser, at kun 15 pct. af danske virksomheder arbejder systematisk med at afdække brugerbehov. Det indikerer, at en del virksomheder investerer tid og penge i en tilstedeværelse på sociale medier uden at have gjort sig klart hvorfor.

Det, vi ville, var jo...
Et typisk scenarie er, at flere personer i en virksomhed sammen tager beslutningen om at skabe en social medietilstedeværelse. Formodentlig med forskellige holdninger til, hvad der skal ske via virksomhedens sociale medier. Én ser marketingpotentialet, en anden muligheder for at lære kunderne bedre at kende, og en tredje ser en vej til at teste nye produkter og serviceydelser.
Det scenarie kan gå to veje. Enten kommer en af de tre tilgange til at dominere, til stor frustration for de to andre kollegaer. Alternativt konkurrerer alle tre tilgange om brugernes opmærksomhed i de sociale medier, til stor forundring blandt brugerne, de kommunikerer med.
For hvad var det lige virksomheden ville, og hvorfor skulle brugeren bruge tid på at finde ud af det? Eksemplet illustrerer vigtigheden af at få skabt konsensus internt i virksomheden om målsætninger og processer for tilstedeværelse i de sociale medier.

Jeg gør det gerne
I et andet scenarie, er der en person i virksomheden, som har øjnet forretningsudviklingsmuligheder i sociale medier. Måske har denne person svært ved at få overbevist kollegaerne om potentialet. I sin iver efter at gå forrest, bliver han eller hun ekspertbruger i en sådan grad, at kollegaer, der måske gerne ville prøve sig frem, mister modet og lader personen, som er beviseligt dygtig, håndtere al kommunikation i de sociale medier. Sker det, er der lang vej til at gøre social mediestrategi til en integreret del af forretningen.

Det har ikke noget med mig at gøre
En anden situation gælder for virksomheder, som bygger forretningen på højt specialiseret viden fra specialister. Persontyper, der ikke synes, det er deres job at kommunikere i sociale medier, og meget gerne lader den ivrige kollega gøre det. Problemet kan blive, at den faglighed, som er forretningsgrundlaget, ikke kommer i spil der, hvor kunderne har adgang til virksomheden - via de valgte sociale mediekanaler. Hvis virksomheden lægger op til åben, faglig dialog via sociale medier, bliver det en risikofaktor ikke at få bragt ekspertisen med i dialogen.

Realitetstjek
Scenarier er der mange af. De scenarier innovationskonsortiet CBI - Community-Based Innovation  gennemgår er ingenlunde tankespind, men beretninger fra erhvervsdrivende, vi gennem de seneste tre år har haft fornøjelsen af at møde. Det er virksomheder, der har begivet sig ud i at arbejde systematisk med sociale medier, som et mulighedsrum, baseret på at 56 pct. af danskerne bruger sociale medier, og at vi stort set alle har adgang til internettet. To unikke faktorer for dansk erhvervsliv, som gennem øget systematik omkring social medietilstedeværelse kan give danske virksomheder en reel markedsfordel.