Sundere snacks kan vippe usunde alternativer af banen

Søren Rahbek Østergaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203180

Cool Snacks - Lars Kruse AU kommunikation

Sundere snacks kan vippe usunde alternativer af banen

Oplysning og uddannelse er ikke nok til at få de unge mennesker til at vælge de sunde alternativer – derfor er Teknologisk Institut med til at udvikle nye produkter, der er både sunde og cool.

I kampen for at få de unge mennesker til at spise sundere har det vist sig, at det ikke er nok at oplyse og uddanne. De sundere alternativer glider meget nemmere ned, hvis de blandes med en smule mindre sundt – og derefter pakkes så de fremstår cool.

Det har projektet ”Cool Snack” blandt andet fundet ud af, efter deres resultater med stor succes er blevet testet på en række skoler.

Sundt og usundt
Projektet Cool Snacks er støttet af Det Strategiske Forskningsråd og har deltagere fra en lang række vidt forskellige forskningsgrene, producenter, detailhandlen og de unge.

Målgruppen er de 10-16 årige, og for dem må alting gerne være spændende. Også når det gælder fødevareområdet. Et æble fremstår i deres verden som værende små-kedeligt. Men skåret i skiver og med noget spændende tilbehør, så virker det mere attraktivt. Andre parametre, som f.eks. den måde det pakkes ind, om de kender produktet på forhånd, hvordan kvaliteten er, om teksturen varierer - og så lidt mere lavpraktisk - om det kan deles med deres venner. Alle de oplysninger er nu kortlagt, og danner grundlag for en række anbefalinger til fødevareindustrien.

Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation