Synkronisering af data i forsyningskæden af dagligvarer - "Hvorfor er det nu så svært?"

Finn  Zoëga

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 70.

Synkronisering af data i forsyningskæden af dagligvarer - "Hvorfor er det nu så svært?"

Alle virksomheder har en database med information om de produkter, de producerer, sælger, eller køber. Disse databaser fungerer som det katalog, kunderne skal bruge for at kunne placere en ordre. Vanskelighederne opstår, når en virksomhed har brug for at ændre informationerne i deres database eller tilføje et nyt element.  Herefter vil databasen ikke længere være up-to-date hos modtagerne, med mindre der sker en elektronisk opdatering i realtid eller i et formaliseret aftalesæt mellem handelsparterne.

Alligevel viser det sig, at det halter med korrekte data på flere områder fx styklister, leveringsadresser, varebeskrivelser, målangivelser på stamdata osv. På flere områder er problemet, at ansvaret for datakvalitet ikke direkte er forankret hos bestemte medarbejdere, ligesom der ikke er it-systemer, som understøtter arbejdet med at vedligeholde datakvaliteten på tværs af systemer, funktioner og virksomheder i forsyningskæden.

Effektive logistikløsninger?

Ukorrekte data betyder manuelle indgreb og undtagelser i de normale processer i handelstransaktioner mellem parter. Værre bliver det, hvis fejl ikke rettes og de samme manuelle indgreb skal til hver gang en transaktion gennemføres.

Vi kender alle eksempler fra køen i supermarkedet – en stregkode kan ikke læses, eller en pris eller rabat noteres forkert. Korrigeres dette ikke straks – er det lige så sikkert, at den manuelle fejlrettelse vil finde sted lige så mange gange, som der er varer af den specifikke slags tilbage i den butik eller den kæde af butikker.

Fejlen kan selvfølgelig skyldes en dårlig kvalitet af tryk (stregkode) og kan i andre tilfælde betyde, at den transaktion, der skulle korrigere prisen eller rabatten kommer fra leverandøren med en fejl i pris/rabat via elektronisk overførsel. Årsagen kan være, at data mellem leverandør og kunde ikke er synkroniseret.

De senere års udvikling af effektive logistikkoncepter (fx SCM, ECR, CPFR, VMI) nødvendiggør et meget tæt samarbejde mellem leverandører og kunder også på logistikområdet, og dermed udveksling af masterdata (fx højde, længde, bredde, vægt, mærkning, afgiftsdata, emballagedata i flere niveauer osv. osv.). Det siger næsten sig selv, at ved fejl eller unøjagtigheder i disse logistikdata, går effektiviteten fløjten og endnu værre kreerer flere omkostninger til fejlrettelser og manuelle rutiner, som langt overgår effektiviseringspotentialet.