Systematisk innovation fører til nye forretningskoncepter

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

Billede af auto værkstedslokale med hydraulisk lift

Systematisk innovation fører til nye forretningskoncepter

Modet og viljen til at være forrest i feltet inden for produktudvikling og erobre nye markedsandele førte til samarbejde mellem virksomheden AC Hydraulic og Innovation og Digital Transformation, Teknologisk Institut. Målet var at udvikle et konkret forretningskoncept. AC Hydraulic endte med fem konkrete projektoplæg.

Viljen til mere
Med tredje generation ved roret har AC Hydraulic skabt en blomstrende forretning i hjertet af Jylland på trods af finansiel krise og snævre vilkår for dansk produktion. Spidskompetencen er hydraulisk løft. I efteråret 2014 ønskede direktør Claus A. Christensen at udfordre sine medarbejdere for at finde nye ideer til produktudvikling. Han siger:

”Som en del af vores strategi undersøger vi kontinuerligt, hvordan vi kan udvikle nye forretningskoncepter. Hydraulic er vores DNA, men vi havde brug for nogen udefra til at give os et anderledes perspektiv på muligheder, som vi måske selv havde overset.”

At valget af sparringspartner faldt på Henning Sejer Jakobsen fra Idé & Vækst skyldes, at AC Hydraulic’s udviklingschef Lars Bo Pedersen deltog i et af Idé & Vækst’s innovationskurser. Samtidig var Henning Sejer Jakobsens metode, Creative Idea Solution (CIS), og hans personlige drive ifølge Claus A. Christensen et godt match med virksomhedens profil og mentalitet.

Fokuseret innovation sat i system
AC Hydraulic har en stærk tradition for selv at udvikle produkter. Når man alligevel fik en ekstern samarbejdspartner ind, så skyldtes det lysten til at afprøve et længerevarende og systematisk forløb. Udviklingschef Lars Bo Pedersen fortæller:

”Vi ønskede et fokuseret forløb, hvor vi kunne arbejde i dybden med innovation - og frigøre os fuldstændigt fra vanetænkning. AC Hydraulic befinder sig på et meget konkurrencepræget marked, så vi var klar over, at vi skulle tænke helt ud af vores vante boks, hvis vi skulle udvikle et unikt koncept.” Han suppleres af direktør Claus A. Christensen:

”CIS har været interessant, fordi innovationsprocessen er sat i system og ideerne har fået lov til at vokse, før de er blevet skudt ned. Samtidig er vi nået ud i nye kroge i ideprocessen og har talt med fageksperter, som vi ikke selv havde overvejet. Det har givet os nye input til vores egen idéudvikling.”

Henning Sejer Jakobsen har arbejdet med innovation i 20 år og er ophavsmand til innovationsmetoden CIS. Han siger:

”Om det er hydrauliske donkrafte, konditorkager eller supersygehuse - CIS kan bruges til at udvikle alle produkter og serviceydelser. Det, der gør metoden unik, er, at den gør innovation overskueligt. Deltagerne bliver ført igennem et forløb, som uundgåeligt fører til innovation.”

Undervejs var det centrale team bag udviklingsprocessen på flere ture til bl.a. værksteder og messer for at få inspiration.

Fem projektoplæg under udarbejdelse
Parløbet mellem AC Hydraulic og Idé & Vækst forløb fra november 2014 til juni 2015. Undervejs var der mange forskellige ideer på bordet. Udviklingschef Lars Bo Pedersen siger:

”Målet var at udvikle et nyt koncept for et produkt, som kunne udvide vores nicheproduktion af donkrafte. Undervejs genererede vi 118 ideer. I dag står vi med to gode håndfulde, og fem af dem er jeg i gang med at lave konkrete projektbeskrivelser på. Ideerne har alle potentiale. Nu handler det blot om at time det med markedets og vores egen udvikling.”

AC Hydraulic har 95 ansatte og eksporterer til hele verden. Al produktion foregår i Danmark og har gjort det siden 1958.
 
Involvering af medarbejderne
Som familievirksomhed, der er vokset ud af én smedemesters visionære arbejde, er medarbejderne og deres håndværk hjertet i AC Hydraulic. Det har været et godt match med CIS, fordi metoden netop inddrager forskellige videnseksperter undervejs. Claus A. Christensen siger:

”Medarbejdere lige fra produktionsfolk til salg, marketing og bestyrelsen er involveret. Det har betydet, at de har forholdt sig til de nye produktideer på en ny måde og taget mere ejerskab. Virksomheden har boblet af gode ideer og lyst til at gøre dem til virkelighed. Og det gør den stadigvæk i dag.”
  
Udover medarbejdere har forskellige andre eksterne eksperter og forskere fra Teknologisk Institut og Aalborg Universitet også været involveret i CIS-processen. Det sker for hele tiden at tilføje ny viden.