Teknologi på skoleskemaet for lærere og sygeplejersker

Jørgen  Løkkegaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 70.

Teknologi på skoleskemaet for lærere og sygeplejersker

Lærere og sygeplejersker skal rustes til bedre at håndtere samspillet med nye teknologier i deres arbejdsliv. Teknologi og innovation skal derfor opprioriteres i uddannelsen for at sikre de nødvendige kompetencer, som fremtidens lærere og sygeplejersker får brug for i deres arbejdsliv.

Juni 2011

Der bliver konstant udviklet nye og nyttige teknologiske muligheder, men hvis ikke teknologibrugerne har forståelse for teknologierne, kan potentialet gå tabt. Et nyt projekt ønsker derfor at ruste de kommende lærere og sygeplejersker til bedre at kunne spille sammen med nye teknologier i deres arbejdsliv, og at de opnår en forståelse af de teknologiske muligheder allerede i deres uddannelsesforløb.

- Det drejer sig ikke bare om en praktisk forståelse af, hvordan man for eksempel tænder et smartboard, men at de opnår en bredere teknologiforståelse. Der er behov for at lære de studerende at reflektere over teknologien og lade dem blive kritiske brugere. De må eksempelvis gerne stille krav til teknologien, hvis der er noget, der ikke fungerer 100 procent optimalt. På den måde kan de blive medudviklere af fremtidens teknologier, siger Lene Wendelboe Johannsen, seniorkonsulent i Center for Arbejdsliv.

Billede af en bærbar computer, hvor der ligger et stetoskop oven på

I løbet af projektet vil der blandt andet blive indsamlet viden om, hvordan de to faggrupper forholder sig til teknologien i dag gennem besøg og feltstudier på skoler og hospitaler. Derudover vil der blive afholdt en række såkaldte Living Labs, hvor der arbejdes med simulering af arbejdssituationer med ny teknologi. Med afsæt heri skal der udvikles ideer til nye måder at undervise på, som kan styrke de studerendes teknologikompetencer i sygepleje- og læreruddannelserne.

Formålet med projektet er på den baggrund at forbedre implementeringen af teknologi og især teknologiforståelsen blandt fremtidens lærere og sygeplejersker. Ikke bare for at de skal kunne anvende teknologi i arbejdet, men også for at være medinnovatører og igangsættere i de teknologiske udviklingsprocesser. Teknologi og forståelsen samt evnen og viljen til at benytte og medudvikle teknologi i arbejdslivet skal tænkes ind allerede under uddannelsen.

- Alt for megen dyrt købt teknologi kommer aldrig rigtig i brug, fordi der ikke har været fokus på implementeringen og medarbejdernes uddannelse og kompetencer til at benytte teknologierne og bidrage til udviklingen af teknologi i deres arbejdsliv. Vi arbejder med dette i flere sammenhænge og ser meget frem til at få set på perspektivet med at udvikle en helhedsorienteret teknologiforståelse allerede under uddannelsen for lærere og sygeplejersker, siger Seniorkonsulent Lene Wendelboe Johannsen.

Som resultat af arbejdet bliver der udviklet et undervisningskoncept, som fremtidens lærere og sygeplejersker får glæde af.

TECHNUCATION-projektet går godt i tråd med Center for Arbejdslivs erfaringer fra projektarbejdet med at implementere teknologi i blandt andet sundhedssektoren.

TEC logo - gul cirkel med hvide bogstaver tec

TECHNUCATION – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education

  • Forskningsprojekt støttet af Det Strategiske Forskningsråd.
  • Projektet løber over 4 år.
  • Professor Cathrine Hasse ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, leder projektet.
  • Projektet foregår som et samarbejde mellem Danmarks Pædagogiske Universitetsskole på Aarhus Universitet, Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol. Der deltager desuden også en række internationale uddannelsesforskere.

 

Projektet vil kombinere etnografiske feltstudier med eksperimentelle ’Living Labs’ for at afdække behov og simulere arbejdssituationer med ny teknologi.  På baggrund heraf skal der udvikles idéer til undervisnings- og læringskoncepter, der kan styrke teknologikompetencerne blandt fremtidens lærere og sygeplejersker. Herved skal TECHNUCATION udvikle og forbedre uddannelserne, så de nyuddannede lærere og sygeplejersker bliver bedre rustede til at håndtere samspillet med nye teknologier i deres arbejdsliv.

Se mere om projektet ved vores samarbejdspartnere: