Teknologisk Institut er nu certificeret til Den offentlige lederuddannelse

Peter  Vest

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 29.

Teknologisk Institut er nu certificeret til Den offentlige lederuddannelse

Ledere i det offentlige kan fra foråret blive rustet til den velfærdsteknologiske virkelighed på Teknologisk Institut. Instituttet er som de eneste blevet certificeret til at udbyde og undervise i to velfærdsteknologiske valgfag under Den offentlige lederuddannelse (DOL). Fagene fokuserer på de særlige ledelsesmæssige udfordringer, der er ved at lede organisationer, som implementerer velfærdsteknologi.

- Velfærdsteknologi er i sig selv bare dyre dimser, hvis ikke det kombineres med medarbejdernes omsorg for hinanden og borgerne samt ledelsens styring og vilje til at opnå gevinster med teknologien, siger seniorkonsulent Peter Vest fra Teknologisk Institut, som herefter giver sit bud på hvorfor, certificeringen landede hos det danske GTS-institut.

- Vi kender feltet. Vi kan ikke bare ledelsesteorierne, vi kender også velfærdsteknologi - både de konkrete teknologier, anvendelsen af dem og udfordringerne med at implementere dem i den kommunale verden.

LÆS OGSÅ: Uddannelsesleder: Velfærdsteknologi er virkeligheden nu

Fuld fokus på velfærdsteknologiledelse
"Ledelse i velfærdsteknologisk vurdering og udrulning" og "Ledelse af velfærdsteknologiske udviklingsprocesser med fokus på perspektivskifte", hedder de to nye valgfag, som, Peter Vest mener, styrker Den offentlige lederuddannelse.

- Tidligere har man været nødt til at tage andre DOL-fag og trække dem i en velfærdsteknologisk retning, men de var jo ikke lavet til at blive anvendt sådan, og det giver jo altid nogle begrænsninger. Disse to moduler tager på hver deres måde opgaven op med at give lederne en indgang til det at lede komplicerede forandringsprojekter, der involverer teknologi, fortæller Peter Vest.

LÆS OGSÅ: Velfærdsteknologiværktøj vinder indpas i kommunerne

Vejen til gevinstrealisering
Med en blanding af teori tæt forbundet til den daglige praksis, som deltagerne og deres medarbejdere står i, gives en teoretisk forståelse af udfordringerne, og der anvises en række tilgange og værktøjer, som kan anvendes konkret.

- Vi flytter undervejs de studerende ud fra deres normale perspektiv ved at arbejde med andre tilgange end det, der er mest anvendt i den daglige drift, siger Peter Vest og fortsætter.

- Emner som professionsforståelse, nye borgerroller og teknologiforståelse kan åbne øjne og give nye vinkler. De giver således en ballast, der gør vejen til gevinstrealisering kortere og mindre uforudsigelig.

Modulerne udbydes i samarbejde med Cubion, der har sin styrke, når det gælder ledelses- og organisationsudvikling og værdiskabende evaluering.

Teknologisk Institut har leveret uddannelse til det danske erhvervsliv siden 1906, og har derfor over 100 års erfaring med kurser og uddannelser. Hvert år deltager flere end 15.000 personer på Teknologisk Instituts arrangementer, der dækker en bred vifte af mere end 900 kurser, uddannelser og konferencer.


LÆS MERE OM DEN OFFENTLIGE LEDERUDDANNELSE PÅ TEKNOLOGISK INSTITUT HER