Teknologisk Institut skaber innovation og netværk på Østerbro gennem sociale medier

Jørgen  Høegh

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202752

Teknologisk Institut skaber innovation og netværk på Østerbro gennem sociale medier

I samarbejde med Københavns Energi og Miljøpunkt Østerbro skaber Teknologisk Institut bydelsdreven innovation på Østerbro i København. Projektet anvender nye innovationsformer både online via sociale medier og offline rundt omkring i bydelen. På online communities bliver der udvekslet og videreudviklet idéer, dannet netværk og organiseret arrangementer og happenings, som skal medvirke til at nedsætte Østerbros samlede CO2-udledning med 10 procent på ét år.

Projektet, kaldet 2100.nu, er et innovativt miljøprojekt, der involverer flere hundrede mennesker fra borgergrupper og boligforeninger samt en række virksomheder og butikker, der genererer idéer og indgår i forskellige innovative alliancer. Via nye idéer og anderledes løsninger skal aktørerne i fællesskab nedsætte Østerbros samlede CO2-udledning og skabe fremtidens Østerbro. Teknologisk Institut har udviklet internetportalen innovationsportal.dk, der danner rammerne for idéudviklingen i projektet.

Online og offline innovation
Innovationsprocesserne i projektet foregår både online og offline. Det vil sige, at offline innovationsforløb og idégenerering efterfølgende rapporteres og videreudvikles online på innovationsportal.dk. Eksempelvis startede hele projektet med et kick-off event, hvor en gruppe unge opførte en cykelmekanikershop på Østerbro Torv, hvor de reparerede cykler i bytte for gode idéer. På innovationsportal.dk blev cirka 60 konkrete idéer efterfølgende skrevet ind og videreudviklet. Innovationsportal.dk har desuden skabt en platform for udvikling af netværk, der fungerer som online værktøj til at organisere græsrodsbevægelser og forskellige events offline.

Det handler om adfærdsændring
At engagere en hel bydel til i fællesskab at nedsætte C02-udledningen med 10 procent handler i høj grad om at skabe adfærdsændringer gennem social innovation. 2100.nu benytter sig derfor af mange forskellige og anderledes metoder og kanaler til at nå nye interesserede, idet projektet har vist sig at være meget fleksibelt og dynamisk og derfor kan rumme en del forsøg og eksperimenteren med nye teknikker og kommunikationsformer. Facebook, Youtube og andre sociale medier anvendes således i høj grad til at tiltrække interesserede og igangsætte nye arrangementer og happenings.

Danmarks første CarrotMob
Som de første i Danmark arrangerede 2100.nu fredag den 4. februar Danmarks første CarrotMob (en happening, hvor forbrugere lover en butik at handle hos dem på en bestemt dag, hvis butikken på forhånd har forpligtet sig til at bruge en vis procentdel af deres omsætning fra denne dag på energiforbedringer). Øbro Helsekost på Østerbro havde på forhånd forpligtiget sig til at gennemføre energibesparelser i butikken svarende til meromsætningen fra den 4. februar. Facebook blev anvendt til at sprede budskabet om eventet og førte bl.a. til at et fransk tv selskab mødte op og filmede forberedelserne og gennemførelsen af arrangementet. På to timer havde Øbro Helsekost mere end fordoblet sin gennemsnitlige daglige indtjening. Butikken får en gratis energigennemgang via 2100.nu, som kan dokumentere, hvor butikken med fordel kan energioptimere.

De gode idéer skal i spil
Projektet har indtil nu bidraget med en masse idéer og aktiviteter på mange forskellige niveauer. Eksempelvis har en idé ført til et forskningsprojekt på trafikområdet i samarbejde med DTU. En anden idé er endt ud i en ny forretningsmodel for en mobil cykelmekaniker, som kører rundt til virksomheder og servicerer de ansattes cykler, mens de er på arbejde. En tredje idé skal ende ud i en afprøvning af et integreret system til intelligent styring af varme, vand og apparater i lejligheder i form af et viceværtmanagement-værktøj. I april måned udlover 2100.nu præmier for 125.000 kr. via Facebook til den borger, virksomhed, institution eller butik på Østerbro, der kommer med det bedste forslag til, hvordan netop de kan udnytte pengene til at nedsætte deres CO2-forbrug i deres hverdag. Facebookkampagnen, med den tilhørende YouTube-film, skal også være med til at skaffe 2100.nu 5.000 nye facebookvenner.