Uddannelsesleder: Velfærdsteknologi er virkeligheden nu

Lone  Gaedt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 82.

Uddannelsesleder: Velfærdsteknologi er virkeligheden nu

Sælrobotter, spiseteknologier og alverdens sensorer. En flok nysgerrige ledere og undervisere fra Social & Sundhedsskolen Herning var den 15. januar draget til Teknologisk Institut i Odense for at ruste sig til den nye verden, som nyuddannede møder, når bøgerne lukkes og teori erstattes af pleje og omsorg.

- Vi skal levere en undervisning, der stemmer overens med den virkelighed, der er. Og velfærdsteknologi er virkeligheden nu, siger uddannelsesleder Martin Hansen fra Social & Sundhedsskolen Herning.

- Det er rart at komme til et sted, hvor man møder en ekspertise. Man kan høre, at dem man spørger er godt klædt på, tilføjer han.

Teknologi kan ikke gå alene
Plejen af ældre og handikappede er ikke, som den var for bare 10 år siden. Teknologi har fået og får i stadig stigende grad en afgørende plads i plejepersonalets redskabskasse. Her giver Teknologisk Institut interesserede indsigt i de seneste plejeteknologiske landvindinger ved at invitere indenfor i CareLab-lejligheden, som udstiller seneste intelligente teknologier, systemer og hjælpemidler.

- Det er helt centralt, at man får demonstration af, hænderne på og grundigt kendskab til alle disse teknologier for at kunne videreformidle dem, deres potentiale og præmisser, siger seniorkonsulent Lone Gaedt fra Teknologisk Institut.

Hun pointerer også, at det er afgørende, man bliver introduceret til en forståelses- og evalueringsramme, som teknologierne kan sættes ind i. Uddannelsesleder Martin Hansen er enig.

- Det er nødvendigt at forstå ikke bare teknologien, men også alle de etiske spørgsmål, om implementeringen, siger han.

En flok nysgerrige ledere og undervisere fra Social & Sundhedsskolen Herning var den 15. januar draget til Teknologisk Institut i Odense for at ruste sig til den nye verden, som nyuddannede møder, når bøgerne lukkes og teori erstattes af pleje og omso

Nedbryder afstand mellem teori og praksis
Det kan være en udfordring at være på forkant med udviklingen, når man som underviser er forholdsvis afskåret fra virkeligheden, pointerer underviser Anni Søndergaard fra Social & Sundhedsskolen Herning.

- Det med at have fingeren på pulsen kan være svært, når man er i en teoretisk referenceramme. Hvad er det, der foregår ude i praksis, og hvor langt er man? Vi er nødt til at have et bredere vidensfundament, siger hun.

- Ved et besøg i CareLab vil man være på forkant med, hvad der findes. Det giver et helt anderledes udgangspunkt for at videreformidle velfærdsteknologier i undervisningen hjemme, siger Lone Gaedt fra Teknologisk Institut.

Fokus på velfærdsteknologi giver pote
Uddannelsesinstitutionerne har en vigtig rolle i en succesfuld implementering af velfærdsteknologi - og i de kommende medarbejderes arbejdsmiljø.

- Uddannelsesinstitutionerne er vigtige frontløbere i det fremtidige arbejde med implementering af velfærdsteknologi. På uddannelserne er der mulighed for systematisk at lære alle elever op i, hvad der helt konkret findes, og hvilke organisatoriske, pædagogiske, etiske og holdningsmæssige aspekter, der er i forhold til at lykkes med implementeringen, siger hun og fortsætter.

- Bliver eleverne dygtige velfærdsteknologiambassadører, giver det dem ikke kun tilfredsstillelse at have sådanne kompetencer og et bedre arbejdsmiljø, det giver dem også en forbedret position på arbejdsmarkedet.

Lone Gaedt vurderer også, at velfærdsteknologi kan bidrage med at gøre fag mere attraktive og modvirke de rekrutteringsudfordringer, man kæmper med visse steder.

En flok nysgerrige ledere og undervisere fra Social & Sundhedsskolen Herning var den 15. januar draget til Teknologisk Institut i Odense for at ruste sig til den nye verden, som nyuddannede møder, når bøgerne lukkes og teori erstattes af pleje og omso