Uddannes lærer og sygeplejersker til at gribe morgendagens teknologier?

Jørgen  Løkkegaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202170

Uddannes lærer og sygeplejersker til at gribe morgendagens teknologier?

Den 4. september 2012 mødtes 80 interesserede fra uddannelses- og sundhedssektoren på Nationalmuseet til debat om de første resultater fra forskningsprojektet Technucation.

Omdrejningspunktet for debatmødet var spørgsmålet om, hvorvidt lærer og sygeplejersker uddannes til at gribe morgendagens teknologier.

Ann Marker (Kommunikationschef på Teknologisk Institut) ledede slagets gang, og der var en livlig debat mellem paneldeltagere, publikum og forskere.

I panelet blev der præsenteret synspunkter såvel fra lærer- som fra sygeplejerskeprofessionen og fra uddannelsessiden. I panelet deltog: Dorte Steenberg (Næstformand DSR), Peder Jest (Direktør Odense Universitetshospital), Thomas Fredslund (Adm. direktør UNI-C og medlem af Styregruppen for It i folkeskolen), Lis Sandberg (Vicekontorchef KL), Kasper Koed (It-didaktisk konsulent CFU), Trine Stougaard Madsen (Professionshøjskolen Metropol).

Panel - Technucation

Du har mulighed for at høre nogle af paneldeltagernes syn på debatspørgsmålet og på de udfordringer, de ser rejse sig i forhold til uddannelse og teknologiforståelse blandt lærer og sygeplejersker:

Reportage 1: Professionel uden teknologiforståelse?
Reportage 2: Uddannelse til fremtiden

Ved debatmødet var der også oplæg fra forskere fra Technucation projektet fra DPU, professionshøjskolen UCC og Metropol, og Teknologisk Institut fremlagde resultater fra deres Baseline survey om, hvordan lærer- og sygeplejerskestuderende på uddannelserne forberedes til at bruge fremtidens teknologi, og om hvor godt de føler sig rustet via uddannelsen til at bruge teknologi i praksis - når de skal ud og arbejde.

Undersøgelsen viser bl.a., at en væsentlig del af de studerende ikke har lært at forholde sig til en række foranderlige og udfordrende forhold ved introduktionen af nye teknologi gennem deres uddannelse.

Du har mulighed for at læse mere om resultaterne og downloade rapporten her:

Du har også mulighed for at læse og høre Morten Østergaards kommentering af resultaterne fra rapporten, samt indslag på P1 Orientering og en artikel i Folkeskolen.dk her:

Folkeskolen.dk:

Læs mere om projektet Technucation her.