Velfærdsteknologi i botilbud gør beboere mere selvhjulpne

Jørgen  Løkkegaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202170

Velfærdsteknologi i botilbud gør beboere mere selvhjulpne

Marts 2014

Geelsgårdskolen har fået installeret et omverdenskontrolsystem, som er tilkoblet iPads i deres botilbud. Det har øget livskvaliteten hos flere beboere, som har opnået større selvbestemmelse og handlekompetencer i hverdagen.  Ved hjælp af iPads er de blevet i stand til selv at åbne og lukke døre, ringe til familien og meget mere. 

Tiltaget er en del af Geelsgårdskolens målsætning om at sætte velfærdsteknologi på dagsordenen for at understøtte elever og beboere i en lettere hverdag. En evaluering foretaget af Center for Arbejdsliv, Teknologisk Institut viser, at teknologien er med til at øge beboernes livskvalitet og indflydelse på eget liv betydeligt.

Teknologien giver beboerne nye muligheder
Tidligere skulle beboerne have personalets hjælp til at klare hverdagens gøremål med f.eks. at åbne og lukke døre samt tænde og slukke lys eller ringe hjem til familien. I dag ser hverdagen anderledes ud for de beboere, som bruger omverdenskontrolsystemet. Via iPads kan de nu selv åbne og lukke døre og vinduer, trække gardiner til og fra, tænde og slukke lys og tv samt elevere deres seng. Derudover bruger de iPads til at tilgå sociale medier som Facetime og Skype. Det betyder i modsætning til tidligere, at de i dag f.eks. kan ringe til familien uden personalets indblanding. Beboernes øgede selvbestemmelse og frihed har ifølge medarbejderne også åbnet nye muligheder for samspil og kommunikation med omverdenen:

”Når beboeren har brug for at snakke privat på Facetime, kan hun køre ind på værelset og lukke døren.

Omverdenskontrolsystemet muliggør også et øget samspil med børnene, som kan deltage i mere, og vi kan f.eks. have samtaler med brugeren om tøjvalg og musik”.

Der kan tilkobles flere funktioner til systemet alt efter behov, og det er kun fantasi og relevans, der sætter grænserne.

Brugervenlig teknologi og oplæring  
Nærbillede af en ipad, som en bruger sidder med i en kørestol, hvor man han se personens hænderBåde beboere og medarbejdere oplever generelt iPad’en som nem at bruge. Det skyldes bl.a., at brugerfladen er opbygget med visuelle symboler, der illustrerer de forskellige funktioner, som kan betjenes via touchskærmen.

I botilbuddet har medarbejderne selv stået for oplæring af både beboere og personale med hjælp fra skolens it-afdeling. Erfaringerne viser, at medarbejdernes forudsætninger for at betjene teknologien er afgørende for at kunne støtte beboerne i at bruge den. Og her har det været en fordel at have oplæringen lokalt forankret i afdelingen. På den måde kan medarbejderne nemt og hurtigt få adgang til hjælp, når behovet opstår.  

Her kan du læse mere om velfærdsteknologi på Geelsgårdskolen.

Fakta om opgaven:
Geelsgårdskolen er en specialskole med tilhørende bo- og aflastningstilbud, der består af et botilbud til fastboende børn og unge samt et aflastningstilbud, hvor børnene f.eks. kommer og tilbringer hver tredje weekend. Målgruppen er børn og unge i alderen 6-18 år med forskellige typer af motoriske og kognitive funktionsnedsættelser. De børn, der bruger omverdenskontrolsystemet, er primært kørestolsbrugere.