Velfærdsteknologi visualiseret i virtual reality

Tobias Theodorus Perquin

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 34 71.

Velfærdsteknologi visualiseret i virtual reality

Hvordan skal velfærdsteknologi designes, hvordan skal den fungere og hvordan passer den i øvrigt ind på et hospital, et plejehjem, i borgerens eget hjem eller et helt fjerde, femte og sjette sted? Med virtual reality er det nu muligt at teste en idé til et produkt i virtuelle omgivelser, hvor kun fantasien sætter grænser.

Hos Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi arbejdes der på at accelerere innovationsprocesser ved hjælp af virtual reality og augmented reality. Og når det kommer til produktudvikling, så er virtual reality det nye inden for udarbejdelse og afprøvning af prototyper.

- Når vi arbejder med produktudvikling, så forsøger vi at komme frem til den helt rigtige løsning for morgendagen, og det vil sige, at vi øver os i det, der endnu ikke findes i denne virkelighed. Dér kan den virtuelle virkelighed være det rum, vi skaber i, og hvor vi hurtigt kan arbejde med kontekst, oplevelse og selve produktet, fortæller seniorkonsulent Tobias Theodorus Perquin fra Teknologisk Instituts Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

Fordi virtual reality-teknologien gør det muligt at få visualiseret produktidéer, skaber det nye muligheder for at afprøve flere variationer af et produkt i flere forskellige virtuelle omgivelser. Slutbrugerne kan samtidig inddrages i et meget tidligt stadie.

- Man kunne fx bruge virtual reality til at lave et produkt og teste det af. Skal det være firkantet eller rundt, og hvordan skal knapperne være placeret? Her kan vi hurtigt lave fem forskellige variationer og få en bruger til virtuelt at interagere med produktet og teste det af. Derigennem får man et bedre afsæt for den efterfølgende udviklingsproces med udgangspunkt i brugeren, hvilket i sidste ende resulterer i bedre løsninger og bedre produkter, uddyber Tobias Perquin.

    LÆS OGSÅUudnyttet potentiale: Sensorteknologi kan gøre pleje mere intelligent​

Spar penge og bliv klogere med virtuelle prototyper
Slip for dyre prototyper, der hurtigt må kasseres, så snart de lander i den virkelige verden, hvor det viser sig, at eksempelvis designet af produktet er uhensigtsmæssig i forhold til plejecenterets indretning.

Virtuelle protyper kan oftere og oftere kvalificere eller helt erstatte de fysiske prototyper. Hvor den fysiske prototype naturligvis skal produceres og er dyr at ændre på løbende, kan den virtuelle prototype både testes (simulering) og visualiseres i virtual reality -  og eksempelvis hurtigt få andre knapper, ny farve eller ændret form. Samtidigt kan en virtuel prototype afprøves i et utal af virtuelle rum, hvorimod en fysisk prototype er begrænset af den fysiske verden.

- Hvis vi skal prøve at tænke idéen ind i en operationsstue, så kan vi bringe den ind i det virtuelle rum via virtual reality, og hvis vi fx gerne vil se hvordan den fungerer i en japansk plejehjemsbolig, så kan vi sætte den ramme ind, bevæge os i rummet og undersøge idéen, uddyber seniorkonsulent Tobias Perquin.

Pretotyping
- I produktudvikling kan man med fordel afprøve om grundidéen holder så tidligt som muligt. En metode til dette er pretotyping, hvor vi arbejder med virtual reality som et værktøj til dette. Vi kan dermed hurtigt komme frem til et kvalificeret bud på, hvilke idéer der er de mest lovende, forklarer Tobias Perquin.

Virtual reality til e-læring og kognitiv genoptræning
Udover simulering af produkter i forskellige virtuelle miljøer er det muligt at bruge det stærke visuelle input virtual reality virtual har, som input til sansestimulering. Der forskes samtidigt også i hvilken indvirkning det har, at kunne se sig selv i tredjeperson som demensramt.

- En helt oplagt mulighed er også at bruge virtual reality til e-læring, hvor vi kan opstille nogle scenarier og afprøve nogle ting i et beskyttet miljø. Vi kan simulere kritiske situationer, som ville være uetisk i den virkelig verden. Det kunne være oplæring af medarbejdere til at takle kritiske situationer, eksempelvis simulering af en udadreagerende borgere, hvor vi gerne vil optræne en hensigtsmæssig adfærd og reaktion, så det ligger på rygraden når det sker i medarbejderens dagligdag, fortæller Tobias Perquin.

Få en smagsprøve på virtual realitys muligheder i ovenstående video.